`Belgische providers moeten fup verhogen als 1 op 10 klanten deze overschrijdt’

21/07
De Belgische toezichthouder BIPT heeft een nieuw richtsnoer geïntroduceerd over hoe mobiele en vaste providers om moeten gaan met onbeperkt internet. Dat meldde Tweakers onlangs. Een van de maatregelen is dat providers gebruikers niet mogen blokkeren als zij over de fair use policy oftewel FUP gaan. De BIPT noemt dit een “beleid van redelijk gebruik” en doet een goede poging deze misstand aan banden te leggen.

De FUP is een bekende truc om “onbeperkt” te kunnen zeggen zonder onbeperkt aan te bieden. Al heel lang maak ik me druk over deze benadering, die vaak immers neerkomt op een harde datalimiet. Alleen dan niet uitgedrukt in een keihard getal (2GB/maand) maar als een relatief getal: u verbruikt meer dan 10x het gemiddelde deze maand, bijvoorbeeld. Dat klinkt redelijk, maar is natuurlijk ontzettend onduidelijk, én variabel bovendien. En hoezo 10?

Er zijn ook varianten die andere criteria gebruiken, zoals T-Mobile dat in 2016 het tetheren oftewel via je mobiel internetten met je laptop als `onredelijk’ aanmerkte. Maar in België heeft de BIPT het onderzocht en komen eigenlijk alleen problemen voor met FUPs die getalsmatige limieten hebben, en vaak ook bij overschrijding leiden tot afsluiting.

Dat laatste is natuurlijk gewoon niet wat `onbeperkt’ betekent, geen internet als je 500GB verbruikt hebt is met geen mogelijkheid “onbeperkt internet” maar gewoon een databundel van 500GB.

Wat ik het mooiste vind, is de basislijn die men trekt:
Het beleid van “redelijk gebruik” moet een aanzienlijke proportie van de eindgebruikers de mogelijkheid geven om zonder beperkingen toegang te hebben tot het Internet.
Er zijn dus in België kennelijk situaties waarin de meerderheid van de abonnees allemaal over de FUP heengegaan is en dan afgesloten werd. Nou is de redelijkheid heel redelijk maar, eh, hoe zeg je dat juridisch: kóm nou toch.

De remedie die men dus aangeeft in dit richtsnoer, is dan ook dat de FUP limieten moeten worden opgehoogd wanneer 10% van de klanten de FUP aantikt. Dat kan inderdaad een congestieprobleem zijn (want die limieten zijn er natuurlijk niet voor niets) maar dat is dan jouw probleem omdat je onbeperkt internet aanbiedt.

Verder is het essentieel dat je als provider duidelijk communiceert over wat je limieten zijn. Ik denk dat je daarmee niet ontkomt aan getalsmatige limieten, want je moet ze vóóraf aangeven en ook nog eens uitdrukken in bijvoorbeeld “dat komt overeen met 24 uur per week video streamen vanaf Netflix”.

Het BIPT “verwacht dat aanbieders van internettoegangsdiensten op de Belgische markt de eerste aanpassingen die voortvloeien uit deze Richtsnoeren uiterlijk 6 maanden na de publicatie ervan doorvoeren”, aldus de laatste zin van de richtsnoeren. Ik ben benieuwd wat de Nederlandse concullega’s gaan doen. Vooral omdat dit allemaal geen verrassing zou moeten zijn: we praten er nog net geen twintig jaar over volgens mij.

Arnoud

Het bericht `Belgische providers moeten fup verhogen als 1 op 10 klanten deze overschrijdt’ verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: woensdag 21 juli 2021, 08:19
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT
Tags: Leiden, Zuid-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry