Onderzoek legt privacyrisico’s bij Google-diensten in het onderwijs bloot

08/03
Het gebruik van Google Workspace in het onderwijs brengt vermijdbare privacyrisico’s voor leerlingen en studenten met zich mee. Dat meldde Nu.nl onlangs, op basis van onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en een bijbehorende Kamerbrief hierover. De kern is dat wanneer je deze dienst afneemt, Google zelfstandig beslist wat zij met metadata doet – en daarmee dus geen volwaardige verwerker is. Ook zit je natuurlijk met het punt van Amerikaanse verwerking. Wat betekent dit nu voor de praktijk?

In de Kamerbrief staat de kern van de materie als volgt omschreven:
Google heeft als standpunt dat zij zichzelf als enige verwerkingsverantwoordelijke ziet voor metadata. Dit betekent dat zij mag bepalen voor welk doel zij metadata verzamelen en op welke manier dat gebeurt. Ook heeft Google in de privacyovereenkomsten opgenomen dat zij de voorwaarden rondom metadata eenzijdig mag aanpassen, zonder de gebruiker om toestemming te vragen.
De term metadata verwijst naar data over de echte data, in dit geval data over studiegedrag en gebruiksgedrag van de dienst. Dat is vaak waardevoller dan die echte data. Het zal Google een zorg zijn wat er op de slides staat, maar weten dat studenten gemiddeld tussen 20.53 en 02.20 inloggen om studiemateriaal te consumeren, dát is waardevol. En dan kan ze nog zo mooi zeggen dat “we nooit klantgegevens of servicegegevens (zoals gebruikersactiviteit) gebruiken voor advertentie-targeting”, die gegevens gaan ergens het zwarte gat in dat je Googleprofiel heet. En dat mag niet.

Het probleem is natuurlijk dat dat niet hoort; als je een verwerker bent dan ga je geen eigen dingen met data doen, ook niet met afgeleide data of metadata die je krijgt bij zo’n dienst. Maar het is ook weer heel logisch dat Google dat doet.

De vraag is nu bij de AP neergelegd hoe verder. Normaal zou je na het constateren van zo’n hoog risico in je DPIA een voorafgaand advies vragen (en wachten tot dat er is) maar dat kan niet omdat het onderwijs al op grote schaal draait op Google. De pragmatische oplossing is dus doorgaan tot er duidelijkheid is.

Nadeel hiervan is wel dat er een reële kans is dat de AP zegt dat dit niet kan, en dat onderwijsinstellingen weg moeten bij deze dienstverlener. Alsof de ICT’ers hier nog niet genoeg aan hun hoofd hebben, meelezende onderwijs-ICT-mensen u heeft mijn sympathie.

Arnoud

Het bericht Onderzoek legt privacyrisico’s bij Google-diensten in het onderwijs bloot verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: maandag 8 maart 2021, 08:11
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT
Tags: Amsterdam, Groningen, Noord-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry