Archief 20 November 2013 : Weer en Verkeer

Strooien en zout

Op basis van informatie uit het landelijk dekkend Gladheidmeldsysteem, dat automatisch waarschuwt wanneer er kans op gladheid ontstaat, de weersverwachting en de hoeveelheid strooizout dat al op de weg ligt, wordt besloten of er gestrooid moet worden. Bij kans op gladheid wordt er preventief zout gestrooid om deze wegen veilig te houden. Rijkswaterstaat zet…Lees verder

Vorstschade

Als de weersomstandigheden in de winter extremer worden, kan vorstschade aan het wegdek ontstaan. Vorstschade is van alle jaren. De verkeersintensiteit op onze rijkswegen is hoog. Er wordt veel gebruik van gemaakt. Slijtage is dan onvermijdelijk. Rijkswaterstaat doet voortdurend onderzoek naar verbetering van het asfalt.Lees verder

De onzekere mid-lange termijn

Voor de weersverwachting maakt de meteoroloog gebruikt van diverse modellen. Voor de korte termijn zijn dat vier verschillende modellen, voor de wat langere termijn (5 tot 10 dagen vooruit) blijven er nog twee over, het ECMWF (het model van de Europese lidstaten) en het GFS (of NCEP), het weermodel van de Amerikanen. Beide modellen laten soms een andere…Lees verder


Website by Web Chemistry