Rijkswaterstaat heeft enkele werken op, langs of over de Maas bij Maastricht opgeleverd en daarmee op verschillende fronten gewerkt aan veiligheid en duurzaamheid voor scheepvaart, passanten, plant en dier.
Het informatiecentrum over de omlegging van de Zuid-Willemsvaart, het Kanaalpark en de N279 Noord is normaal gesproken iedere derde donderdagavond van de maand geopend. Bij wijze van uitzondering is het Informatiecentrum op 15 december gesloten. Rijkswaterstaat verwacht geen bezoekers, zo dicht voor de feestdagen.
A-Lanes A15 werkt in opdracht van Rijkswaterstaat aan de verbreding van de A15 Maasvlakte - Vaanplein. Door de mist zijn enkele werkzaamheden vertraagd. Ook is er nieuwe informatie over werkzaamheden. Daarom een korte extra editie. Een overzicht van de actuele werkzaamheden.
In een gezamenlijk informatiecentrum vindt u actuele en achtergrondinformatie over verschillende projecten. Naast de omlegging van de Zuid-Willemsvaart vindt u er informatie over het dynamisch beekdal, het kanaalpark en de verbreding van de N279. Met het informatiecentrum is er dus één loket waar u met uw vragen over de projecten terecht kunt.
Een groot project als de omlegging van de Zuid-Willemsvaart heeft gevolgen voor de mensen die in de omgeving van het aan te leggen kanaal wonen. Het uitzicht zal anders worden en wegen en fietspaden worden aangepast.
Naar verwachting zal de definitieve beslissing over de herinrichting van de Heesseltsche uiterwaarden begin 2012 worden genomen. Rijk en regio hebben op 3 november 2011 afgesproken eerst inzichtelijk te maken wat het effect is van de Heesseltsche Uiterwaarden en vijf andere projecten uit het Waalweeldeprogramma op de totale lange termijn wateropgave van de…
Doordat het overheidsbudget schaarser wordt, neemt de belangstelling voor private financieringsvormen toe, zodat private partijen grote overheidsinvesteringen kunnen (mede)financieren.
Het onderzoek- en adviesbureau NEA heeft een studie uitgevoerd naar de schade die is ontstaan door de langdurige stremming van de binnenvaart op de Rijn bij St. Goarshausen, eerder dit jaar. De studie richtte zich op de omvang van de schade en de verdeling van de schade over betrokken partijen die zijn getroffen. Door inzicht in de geleden kosten kunnen in…
In de verkeersmodellen Landelijk Model Systeem (LMS) en Nederlands Regionaal Model (NRM) worden effecten per dag berekend. Voor kosten-batenanalyses (KBAs) zijn effecten op jaarbasis nodig. DVS heeft ophoogfactoren geformuleerd om de uitkomsten van de verkeersmodellen te vertalen in jaartotalen.
Bij investeringsvraagstukken in het waterbeheer raakt de reële optiebenadering (of Real Option Analysis) steeds meer in zwang. Op 15 december organiseert het IenM Economennetwerk daarom een themabijeenkomst over Real Option Analysis. Dit artikel bespreekt kort de achtergrond van deze benadering en laat aan de hand van een voorbeeld de mogelijke…
In de praktijk van (beleids)onderzoek, verkenningen en planstudies wordt veel gebruik gemaakt van personenvervoersmodellen, zoals het Landelijk Modelsysteem en het Nederlands Regionaal Model. Iets minder bekend zijn de goederenvervoersmodellen. Op dit moment werkt DVS aan een nieuw multimodaal goederenvervoersmodel: BASGOED.
In de maand oktober hield Rijkswaterstaat Noord-Brabant een proef van enkele weken bij knooppunt Hintham op de A2/A59. De invoegstrook voor verkeer vanuit Eindhoven was tijdelijk aangepast en ook was er een snelheidsbeperking van kracht. Wij vroegen de leden van het digitaal klantenpanel naar hun ervaringen. De eindconclusie: de tijdelijke maatregelen…
Rijkswaterstaat werkt op meerdere plekken in Midden-Limburg op en rond de A2 aan betere verkeersdoorstroming en bereikbaarheid. Wat is de stand van zaken? Een beknopt overzicht per project.
De A2 Minder Hinder Pas is een groot succes. Zeker voor autoforensen die dagelijks knooppunt Kerensheide trotseren, kan de pas een uitkomst zijn. En er worden meer maatregelen genomen om de overlast te beperken.
De werkzaamheden rond knooppunt Kerensheide zijn in volle gang. De pijlers die de doorstroming op de A2 en A76 beperken, zijn bijna af, zegt omgevingsmanager Pierre Hawinkels . Een fase met flink wat verkeershinder. Gelukkig zitten we op schema.
De winter staat voor de deur. En als dat er net zo een wordt als de afgelopen jaren, betekent dat vorst en sneeuw. Dus overlast voor weggebruikers. Rijkswaterstaat en de provincie Limburg hebben zich alvast voorbereid op de winterse omstandigheden.