Utrechtse transport en logistiek sterk in ketenregie

23/09
2013
maandag 23 september 2013

Transport en logistiek in Utrecht in kaart gebracht

Utrecht is een kwalitatief hoogwaardige logistieke hotspot met veel potentie voor de toekomst. De toegevoegde waarde van het cluster Transport en logistiek in de provincie Utrecht zal tot 2020 groeien met 5% per jaar. Deze positieve prognose is te verklaren door het groeiende aandeel van de ketenregie in Utrecht. Hierbij draait het om het slimmer organiseren van transport, het bundelen van vervoersstromen en centraliseren van de coördinatie. Deze en andere inzichten zijn door de Kamer van Koophandel in beeld gebracht. Hieruit blijkt duidelijk wat het belang van de transport en logistiek in en voor de provincie Utrecht is, hoe deze zich ontwikkelt en waar de kansen liggen.

Internationaal
Zowel mondiaal als in Europa is Nederland goed ingebed in logistieke netwerken. Nederland onderscheidt zich hiermee op het vlak van ketenregie, distributiecentra en goede dienstverlening op het gebied van overheidsinspecties, zoals de douane. Daarnaast zijn er meerdere logistieke hotspots waar verschillende logistieke vervoersstromen bij elkaar komen en is er voldoende ruimte voor logistieke activiteiten. Utrecht is hier een goed voorbeeld van dankzij haar ligging en multimodale overslagpunten, zoals bijvoorbeeld op bedrijventerrein Lage Weide.

De logistieke keten

De logistieke keten kenmerkt zich door de verweving met andere sectoren. Logistiek stelt andere typen bedrijvigheid in staat goed te functioneren en te groeien. Hierbij komen verschillende soorten activiteiten kijken: van vervoer en overslag tot opslag, ondersteunende diensten en ketenregie. Het aantal werknemers in de ketenregie is met 46% gestegen sinds 2008. Dit is goed nieuws aangezien deze tak van sport een hoge mate van toegevoegde waarde met zich meebrengt. Dit komt doordat dankzij ketenregie de hele logistieke keten slimmer en efficiënter functioneert, waardoor bijvoorbeeld minder verspilling plaatsvindt. Ook verklaart dit de prognose van de groei van de toegevoegde waarde van de transport en logistiek met 5% per jaar tot 2020. Deze ligt hoger dan de prognose voor geheel Utrecht (2,9% per jaar). Toch zijn er ook minder positieve berichten. Zo is het aantal werknemers in het vrachtwagenvervoer sinds 2008 gedaald met 32%.

Port of Utrecht
In een sector die zo in beweging is, is een initiatief als Port of Utrecht van groot belang. Port Of Utrecht richt zich op efficiënte en innovatieve georganiseerde logistieke activiteiten. Dit om bedrijven en overheden in de regio Utrecht een sterk, duurzaam multimodaal knooppunt te bieden. Ook Theo van Oijen, voorzitter Port of Utrecht, herkent de opkomst van ketenregie in de provincie Utrecht: “In de regio Utrecht zijn logistieke hoofdkantoren gevestigd gericht op regie- en planningsactiviteiten. Dit vertaalt zich in een afname van het aantal verkeersbewegingen en het aantal ‘lege’ kilometers in de keten. Als Port of Utrecht spelen we hier gericht op in. Het project Verkeerstoren is hier een aansprekend voorbeeld van: logistieke bedrijven werken samen om goederenvervoer via weg, water en spoor slimmer te organiseren.”

Bekijk de presentatie op: www.kvk.nl/logistiek.

Bron: KvK Midden-Nederland

Datum: maandag 23 september 2013, 12:23
Bron: KvK
Categorie: Economie
Tags: Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry