33% van alle bedrijven reageert niet op een sollicitatie

08/10
2009
UTRECHT (EZPress) - Digitaal-Werven onderzoekt elk jaar de online sollicitatie-ervaring die Nederlandse bedrijven bieden aan hun kandidaten. Hierbij beoordeelt Digitaal-Werven niet alleen de website maar voert zij ook een mystery sollicitatie uit. Uit onderzoek blijkt dat in 2009 één op de drie onderzochte bedrijven niet op deze sollicitatie heeft gereageerd.

'We hadden wel rekening gehouden met tragere reacties aangezien het onderzoek is uitgevoerd in de zomerperiode. Dat dit mogelijk tot iets meer non response zou leiden was ook ingecalculeerd. Vorig jaar reageerde echter 16% niet op een sollicitatie, nu is 33% van de sollicitaties niet beantwoord, ongeveer een verdubbeling. Dat is toch wel een schok.' aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven.

Dat recruitmentactiviteiten vanwege de crisis op een lager pitje staan, mag niet verrassend genoemd worden. Toch is het contact houden met kandidaten ook in mindere tijden, zeker met het oog op de vergrijzing, essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het employer brand van een organisatie geen goed doen.

Gelukkig zijn er uit het onderzoek ook positieve zaken te melden. Zo is het niveau van de online sollicitatie-ervaring net als vorig jaar gestegen en blijkt dat de omvang van een bedrijf niet direct invloed heeft op de kwaliteit van de digitale sollicitatie-ervaring. Daarnaast blijken er dit jaar weer een aantal goede nieuwe wervingssites te zijn bijgekomen. Enkelen daarvan zijn dit jaar zelfs genomineerd voor de verkiezing van de Beste Digitale Sollicitatie-ervaring 2009.

De zes genomineerden voor dit jaar zijn (in alfabetische volgorde):

Quinity, Reed Business, Sogyo, TamTam, TenneT en Topdesk

Van deze genomineerden hebben drie een aparte 'werkenbij' site (Quinity, Reed Business en Tennet), de anderen hebben het als onderdeel in hun bestaande site geïntegreerd. Wie van hen de titel Beste Digitale Sollicitatie-ervaring 2009 wint, zal bekend worden gemaakt tijdens het Digitaal Werven-event dat plaatsvindt op 17 november in Utrecht.

//einde bericht

Bron: Van de Haterd Consultancy

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution B.V. www.ezpress.eu

Datum: donderdag 8 oktober 2009, 12:00
Bron: EZPress ICT
Categorie: Internet en ICT
Tags: Leiden, Utrecht, Zuid-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry