Facebook straft saaie mensen en merken

07/08
2013
7 augustus 2013 - Door een nieuw algoritme in te voeren in de nieuwsfeed gaat Facebook de saaie posts minder vaak tonen en de posts die meer likes en reacties krijgen juist vaker en prominenter in de nieuwsfeed zetten. Facebook wil vooral saaie adverteerders dwingen om boeiendere dingen te posten. Kunnen ze niet creatief zijn? Dan moeten ze maar gewoon betalen.

Facebook heeft een verandering doorgevoerd in de werking van de nieuwsfeed. Het idee is dat met name bedrijven die oninteressante dingen posten minder getoond worden. Daar staat tegenover dat posts die wel boeiend zijn juist vaker en langer na de plaatsingsdatum nog te zien zijn.

Maar ook gewone gebruikers hebben met het gewijzigde algoritme van doen. Post een Facebook-vriend hardnekkig elke dag zijn avondmaaltijd? Bij weinig likes en comments worden de posts minder getoond.

Maar vooral bedrijven zullen last hebben van de maatregel en daar is hij ook voor bedoeld. Sommige bedrijven proberen eerst met een like-and-win-actie likes te vergaren voor hun pagina, om vervolgens pure, niet creatieve reclame te verspreiden. Facebook dwingt met de nieuwe maatregel af dat bedrijven boeiende posts maken, omdat ze anders bijna niet getoond worden en snel naar onderen in de nieuwsfeed verdwijnen. Facebook vindt namelijk dat voor adverteren betaald moet worden. Dus de keuze is straks veel meer: Wees interessant, anders moet je maar dokken.

In een test met het nieuwe algoritme werden 5 procent meer likes, comments en gedeelde items gegenereerd door posts van vrienden die ‘organisch’ waren. Bij pagina’s (van bedrijven en merken bijvoorbeeld) was dat zelfs 8 procent.

Datum: woensdag 7 augustus 2013, 15:22
Bron: Hyped.nl
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry