Koopstromenonderzoek Randstad: internetwinkelen in regio Amsterdam sterkst gestegen

28/11
2011
maandag 28 november 2011

Internetaankopen stijgen sterk en bestedingen in winkels dalen zorgelijk in de regio Amsterdam. Een belangrijke reden waarom de winkelleegstand in de Randstad sterk toeneemt. Het functioneren van veel binnensteden en dorpscentra staat sterk onder druk. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het Koopstromenonderzoek Randstad 2011. De cijfers bevestigen de zorg van Kamer van Koophandel Amsterdam over de ontwikkeling van de detailhandel in haar regio. Zij roept samen met collega-Kamers van Koophandel betrokken overheden op tot meer regie op de winkelplanning.

Opvallend is dat de regio Amsterdam te maken heeft met een grotere omzetafvloeiing dan -toevloeiing. Goede bereikbaarheid en lage parkeerkosten maken dat een deel van de inwoners van Amsterdam ervoor kiest de wekelijkse boodschappen buiten de stad te doen zoals in naburige regio’s als Amstel- en Meerlanden en Gooi- en Vechtstreek.

De afvloeiing naar internet is bij alle regio’s in Noord-Holland in de niet-dagelijkse sector groter dan in de dagelijkse sector. Opvallend hierin is de positie van de regio Amsterdam: 60% van de verminderde omzet is resultaat van aankopen via internet en niet in de winkel.

Een aantal opmerkelijke uitkomsten voor de regio Amsterdam is:

Zaanstreek is de enige gemeente in Noord-Holland waar de leegstaande meters en winkels gedaald zijnIJmond kent de sterkste procentuele groei van leegstand ondanks dat het winkelaanbod in de periode 2004-2011 niet is gegroeidMet name voor Amsterdam geldt dat buitenlandse toeristen een belangrijke bijdrage leveren aan de totale detailhandelsomzetAmsterdam Boven het IJ en Amsterdam Osdorp scoren als niet- binnenstedelijke winkelcentra hoog qua omzetVan omzetgroei is sprake in Hoofddorp-centrum en Haarlem-SchalkwijkHet koopstromenonderzoek Randstad wordt eens in de vier jaar uitgevoerd, mede in opdracht van de Kamers van Koophandel in de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en een gedeelte van Flevoland. Een kleine 70.000 consumenten is ondervraagd over hun koopgedrag.

De cijfers bevestigen de signalen die de Kamers van Koophandel uit hun dagelijkse contacten met individuele winkeliers en winkeliersverenigingen krijgen. Het onderzoek maakt duidelijk dat er iets moet gebeuren. De Kamers zijn van mening dat de oplossing ligt in het verbeteren van de kwaliteit van winkelgebieden door:

Meer regie te voeren op de winkelplanningHet beleid te richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit (minder, maar wel betere winkels)Nauwere samenwerking tussen alle betrokken partijen: overheden, ondernemers, brancheorganisaties en vastgoedeigenarenOndernemers bewust te maken van kansen die er ook zijn (inspelen op de veranderde consumentenvoorkeuren)Over de sterkere nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit en de nauwere samenwerking gaan de gezamenlijk Kamers van Koophandel in de Randstad in gesprek met alle betrokken partijen. Daarnaast gaan de Kamers zelf in 2012 een voorlichtingsprogramma aanbieden over innovatie in de detailhandel. Dit is een voorlichtingstraject voor individuele ondernemers en bestuurders van winkeliersverenigingen die niet willen toekijken hoe hun sector verandert, maar het als een kans zien en ermee aan de slag willen gaan.

Download: Koopstromenonderzoek 2011

Bron: KvK Amsterdam

Datum: maandag 28 november 2011, 11:40
Bron: KvK
Categorie: Economie
Tags: Amsterdam, Flevoland, Haarlem, Noord-Holland, Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry