Internet maakt internationaal zakendoen toegankelijk voor kleine ondernemingen

16/04
2012
maandag 16 april 2012

Internationaal zakendoen is niet meer alleen weggelegd voor de grote ondernemingen. Mede dankzij het internet doen steeds meer kleine ondernemingen aan internationale handel, waardoor in totaal 25% van alle ondernemers zaken doet over de grens. Dit blijkt uit onderzoek onder het Ondernemerspanel van de Kamer van Koophandel.

Op dit moment importeert 49% van deze ondernemers goederen en 8% diensten. Daarnaast exporteert 37% goederen en 38% diensten naar het buitenland. Europa is de belangrijkste afzetmarkt, Duitsland en België zijn het populairst. Buiten Europa wordt vooral zaken gedaan met de Verenigde Staten en Azië.

Knelpunten bij internationaal zakendoen

De ondervraagde ondernemers ervaren door de huidige economische crisis een aantal knelpunten bij het internationaal zakendoen. Klanten betalen later dan voorheen, prijzen staan onder druk en er is grote concurrentie. Ondernemers lopen meer financiële risico’s en zijn daardoor zelf ook voorzichtiger geworden. Ondanks de economische crisis verwacht per saldo 4% van de ondernemers het komende jaar meer te exporteren. Daar staat tegenover dat per saldo 6% van de ondervraagden verwacht minder te importeren.

Week van de Ondernemer

De Kamer van Koophandel en Agentschap NL organiseren een Internationaal Ondernemen Programma tijdens de Week van de Ondernemer op 17, 18 en 19 april 2012 in het Beatrix Theater Jaarbeurs Utrecht. Ondernemers worden met gerichte informatie verder geholpen en er staan landenspecialisten en internationale business coaches klaar om ondernemers te helpen bij hun internationale ambities. Ook wordt een speciale inspiratiesessie ‘Succesvol ondernemen over de grens’ aangeboden.

Bron: KvK NL

Datum: maandag 16 april 2012, 11:18
Bron: KvK
Categorie: Economie
Tags: Duitsland, Utrecht, Verenigde Staten

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry