Europese miljoenensubsidie voor innovatief onderzoek naar vloeistoftransport in poreuze media
26/07 2013
Majid Hassanizadeh (1952) is sinds 2004 verbonden aan de faculteit Geowetenschappen. Hij wordt geroemd vanwege zijn werk in de hydrogeologie, dat zich richt op het transport van vloeistoffen, deeltjes en opgeloste stoffen in poreuze media. Hierbij houdt hij zich in het bijzonder bezig met de zogenoemde two-phase flow.
Majid Hassanizadeh
Professor Hassanizadeh studeerde civiele techniek aan de Pahlavi Universiteit in Shiraz, Iran. In 1979 promoveerde hij aan het Department of Civil Engineering van Princeton University. Hij werkte onder andere voor de universiteit van Abadan (Iran), RIVM en TU Delft, waar hij in 2001 hoogleraar werd. Sinds januari 2004 is hij verbonden aan de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht.
Onderscheidingen
Voor zijn werk ontving de Utrechtse wetenschapper meerdere (inter-)nationale onderscheidingen, o.a.:
2012: Darcy Lecturer benoemd door de US National Groundwater Association
2011: Don and Betty Kirkham Soil Physics Award van de Soil Science Society of America
2010: Von Humboldt Prize
2008: Eredoctoraat Universiteit van Stuttgart
2007: Fellow of American Association for Advancement of Science
2002: Fellow of American Geophysical Union
ERC Advanced Grant
De Europese Unie maakt met de ERC-Grants een substantieel budget vrij voor grensverleggend onderzoek dat is geïnitieerd door de excellente onderzoekers zelf. Deze persoonsgebonden subsidie is voor vijf jaar en wordt toegekend aan uitzonderlijke en richtingbepalende onderzoekers.
Universiteit Utrecht en duurzaamheid
Binnen onderzoek, onderwijs, valorisatie en bedrijfsvoering neemt duurzaamheid een belangrijke plaats in bij de Universiteit Utrecht. De universiteit neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om in ecologisch, economisch en sociaal opzicht een actieve bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Ook ziet de Universiteit Utrecht het als onderdeel van haar maatschappelijke taak om studenten en medewerkers bewust te maken van de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en middels onderzoek bij te dragen aan oplossingen voor deze uitdagingen.