Bedrijfsleven overhandigt steunbetuigingen Nationaal WO II Museum aan provincie

21/01
2013
maandag 21 januari 2013

Het bedrijfsleven in de regio Arnhem Nijmegen heeft meer dan zestig steunbetuigingen voor de komst van het Nationaal WO II museum aangeboden aan de provincie Gelderland. Het bedrijfsleven roept de provincie daarmee op dit museum financieel te ondersteunen. De provincie heeft al aangegeven dat ze mogelijk geld steekt in het initiatief, maar wil eerst een uitwerking van de plannen zien. Het museum moet gevestigd worden in de voormalige Vasim Fabrieken in Nijmegen. Bedrijven vinden dat de provincie het museum niet alleen vanuit een culturele en historische invalshoek kan ondersteunen, maar hiermee ook de economie een impuls kan geven.

Provincie Gelderland en de gemeenten Arnhem en Nijmegen hebben zich enthousiast geuit over de plannen om het Nationaal Tweede Wereldoorlog Museum naar de regio te halen. Verschillende organisaties hebben hun financiële medewerking toegezegd. Dit is echter nog niet voldoende. Provincie Gelderland heeft aangegeven dat het museum vrijwel zeker kan rekenen op 1 tot 1,5 miljoen euro, maar wil eerst een concrete uitwerking van het plan zien. Ook Europa beraadt zich nog op de plannen. Om het belang van het museum te benadrukken, hebben Kamer van Koophandel Centraal Gelderland, Koninklijke Horeca Nederland en het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen (RBT KAN) het bedrijfsleven in de regio opgeroepen hun steun te betuigen.

Groot draagvlak
Het museum kan rekenen op een groot draagvlak onder het bedrijfsleven. Inmiddels betuigen verschillende ondernemersverenigingen uit bijvoorbeeld Lingewaard, Overbetuwe en de Liemers hun adhesie en ondersteunt reeds een veertigtal vooraanstaande bedrijven en culturele instellingen dit initiatief. Hieronder zijn bedrijven als Burgers' Zoo, Kröller Müller Museum, de Fletcher Hotelgroep, Valkhof Nijmegen, Sanadome Nijmegen, Bilderberg, Golden Tulip, Nationaal Bevrijdingsmuseum, Liberty Park en Airborne Museum. Er komen nog steeds adhesiebetuigingen binnen. Ook tijdens de nieuwjaarsreceptie van Kamer van Koophandel Centraal Gelderland op 7 januari 2013 heeft de voorzitter aandacht gevraagd voor het WO II Museum.

(Inter)nationale aantrekkingskracht
Toerisme is voor de regio Arnhem Nijmegen een belangrijke bron van inkomsten en een grote werkgever. Daarnaast is het voor het vestigingsklimaat goed dat er in het gebied mooie, verrassende en interessante zaken te beleven zijn. Sinds jaar en dag is de Tweede Wereldoorlog en operatie Market Garden (de slag om Arnhem) een belangrijke pijler voor de (toeristische) aantrekkingskracht van het gebied. Er wordt gewerkt aan een groot ambitieus project om de regio als onderdeel van de Liberation Route nog verder te promoten.

Daarnaast wordt er ingezet op de realisatie van het grootschalige WO II Museum op die route die als een belangrijk internationaal ankerpunt kan fungeren. Het nieuwe museum zal een (inter)nationale aantrekkingskracht hebben en dit zorgt weer voor extra inkomsten en werkgelegenheid.

Bron: KvK Centraal Gelderland

Datum: maandag 21 januari 2013, 12:13
Bron: KvK
Categorie: Economie
Tags: Arnhem, Gelderland, Lingewaard, Nijmegen, Overbetuwe

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry