Zakendoen met buurlanden België en Duitsland

08/05
2013
woensdag 8 mei 2013

Gratis seminar

Ondernemers die uitbreidingsmogelijkheden over de grens zoeken, niet al te ver van huis, kunnen goed in België en Duitsland terecht. Beide landen zijn de belangrijkste handels¬partners van Nederland met ieder hun eigen kansen. Geïnteresseerden horen de ins en outs over deze markten en over subsidiemogelijkheden voor een coach tijdens het gratis seminar ‘Zakendoen met buurlanden België en Duitsland’. De International Business Club van het World Trade Center (WTC) en de Kamer van Koophandel (KvK) verzorgen dit seminar op dinsdag 4 juni in het WTC in Den Haag.

België is na Duitsland onze tweede belangrijkste handelspartner. In 2010 exporteerde Nederland voor ruim 41 miljard euro naar België. België is een relatief kleine markt, maar door de nabijheid en de gemeenschappelijke taal die in Vlaanderen wordt gesproken, zeer toegankelijk voor Nederlandse producten. Er liggen kansen op het gebied van ICT-toepassingen voor logistiek en mobiliteit, duurzame energie, chemie, creatieve industrie en toepassingen voor de seniorenmarkt.

Belgische kansen in E-commerce sector

Ondanks de economische crisis gaat het goed met e-commerce in België. Volgens gegevens van Ogone, de Belgische specialist in online betaaldiensten, groeide de omzet van Belgische webwinkels van 903 miljoen euro in 2010 naar 1,118 miljard euro in 2011. Dit is een groei van 23,8 procent. Hetzelfde geldt voor het aantal online transacties: in 2011 werden er 13,2 miljoen online betalingen gerealiseerd tegen 10,7 miljoen in 2010.

Duitsland grootste consumentenmarkt van Europa

Duitsland is Nederlands belangrijkste handelspartner en is goed voor een vijfde deel van de import en een kwart van de export. Duitsland is met 82 miljoen inwoners de grootste consumentenmarkt van Europa, met de industrie als ruggengraat en een vooraanstaande plaats voor de dienstensector.

Duitsland stimuleert innovatie en Research & Development en kansrijke sectoren als duurzame energie, ICT, milieutechnologie en medische technologie.

Het seminar ‘Zakendoen met buurlanden België en Duitsland’ geeft inzicht in kansen op de Duitse en Belgische markt, zoals kansrijke sectoren en marktanalyses. Nederlandse ondernemers vertellen over hun ervaringen en geven tips over lokale zakenculturen. Hiernaast krijgen de deelnemers informatie over eventuele subsidiemogelijkheden (Starters International Business).

Aanmelden voor gratis toegang

Ondernemers die mogelijkheden voor hun bedrijf willen onderzoeken of toetsen zijn van harte welkom bij het seminar ‘Zakendoen met buurlanden België en Duitsland’. Dinsdag 4 juni van 15.00 – 18.00 uur in het World Trade Centre in Den Haag, een samenwerkingsverband van de International Business Club van het WTC en de KvK. Toegang is gratis. Meer informatie en aanmelden: www.kvk.nl/seminarsdenhaag.

Bron: KvK Den Haag

Datum: woensdag 8 mei 2013, 09:56
Bron: KvK
Categorie: Economie
Tags: Duitsland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry