Het onderhoud aan helikopters van de luchtmacht kan goedkoper en efficiënter. Om dit te bereiken gaat de Koninklijke Luchtmacht nog meer samenwerken met luchtvaartfabrikanten. Vandaag ondertekenden de partijen hiervoor enkele contracten tijdens de Luchtmachtdagen in Volkel.
Chinook en Apache
De afspraken moeten er ook toe leiden dat de Chinook-transporthelikopters en Apache-gevechtshelikopters vaker zijn in te zetten. In plaats van dat ze in onderhoud staan.
Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Alexander Schnitger tekende, in aanwezigheid van minister Jeanine Hennis-Plasschaert, de overeenkomsten met vliegtuigbouwer Boeing, electronicafabrikant Elbit Systems of America (ESA) en het luchtvaartbedrijf AAR uit Hoofddorp.
Betalen naar prestatie
Met Boeing zijn afspraken gemaakt over de leveringsvoorwaarden en de beschikbaarheid van onderdelen voor de Chinook- en Apache-helikopters. Voorheen bestelde de luchtmacht op basis van wat zij nodig dacht te hebben. Straks levert Boeing op basis van het aantal verwachte vlieguren. De luchtmacht betaalt dan voor de prestaties van het luchtvaartconcern.
Na Canada is Nederland het tweede land ter wereld dat voor helikopteronderhoud zulke afspraken heeft met Boeing.
Meer werk naar Nederland
Het tweede contract is een overeenkomst tussen Boeing en AAR om het onderhoudswerk in Nederland uit te breiden. AAR gaat deze werkzaamheden aan Apache- en Chinookonderdelen in licentie uitvoeren op Vliegbasis Woensdrecht. Naast de overdracht van innovatie zorgt dit voor extra werkgelegenheid in de regio.
Onderhoud F-16’s in Woensdrecht
Vanaf 2011 voert elektronicafabrikant ESA al onderhoudswerkzaamheden aan de F-16’s uit op het Logistiek Centrum Woensdrecht. Dit gaf het Amerikaanse bedrijf de mogelijkheid om de testapparatuur van de luchtmacht te gebruiken.