Thuiswinkel.org: Groei online markt 9% naar € 9,8 miljard, ondanks recessie

02/04
2013
DEN HAAG (EZPress) - De aanhoudende crisis en het dalende consumentenvertrouwen hebben weinig effect op online consumentenbestedingen. Deze stijgen in 2012 opnieuw met 9% ten opzichte van het jaar daarvoor naar een totale jaaromzet van € 9,8 miljard. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde, onderzoek naar online consumentenbestedingen van Blauw Research. Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 1700 webwinkels in Nederland.

Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: “De recessie lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online retailbranche. Ondanks het dramatische consumentenvertrouwen, blijft het aantal online aankopen maar stijgen. Hiermee liggen er via het online kanaal nog voldoende kansen voor de ondernemers in de retailbranche.”

Groei online bestellingen bedraagt 13%

Consumenten blijven steeds vaker bestellen via internet en stuwen hiermee de omzetgroei van de online markt. In 2012 hebben online kopers gemiddeld ruim 8 bestellingen per persoon gedaan, 8% meer dan een jaar geleden. Het totaal aantal online bestellingen blijft verder stijgen met 13% naar 88 miljoen orders in 2012. Dat zijn ruim 240.000 bestellingen per dag. Carlos Mendes Aguiar, directeur PostNL Retail & E-Commerce Services: `Dit groeipercentage zien we ook terug in het pakkettenvolume van PostNL. De toename in aantal bestellingen blijven de motor van de online markt. Vroeger kwam dit door nieuwe online kopers, nu door groei in frequentie. Dit wordt natuurlijk ook gestimuleerd door groeiende multichannel activiteiten van retailers”. Wel wordt er minder uitgegeven per bestelling. Consumenten besteden € 111 per order, 4% minder dan in 2011.

Aantal kopers neemt met 400.000 toe

Het aantal online kopers neemt nog altijd toe. In 2012 hebben 10,58 miljoen internetters een online aankoop gedaan. Een stijging van 4% in vergelijking met een jaar geleden. De aanwas van nieuwe kopers vlakt wel af; in 2012 hebben 400.000 Nederlanders voor het eerst via internet gekocht.

Omzetgroei meer uit online producten dan online diensten

De omzetgroei van de online markt komt vooral uit een toename van productbestedingen (+12%), zoals speelgoed en kleding. Net als in 2011 stijgen deze harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets (+6%).

Grote segmenten blijven groeien

Ook de groei van de grote online segmenten is een drijfveer van de omzetgroei. De segmenten online kleding met een omzet van € 730 miljoen (+16%) en (mobiele) telecom met een omzet van € 1,25 miljard (+14%) stijgen sterk ten opzichte van 2011. Aan reizen wordt online gemiddeld het meest besteed per bestelling, dit segment blijft dan ook het grootste segment binnen de online markt. Online Reizen groeit in 2012 met 4% naar een jaaromzet van € 3,8 miljard. De sterkst stijgende segmenten in 2012 zijn speelgoed (+28%, € 83 miljoen), muziek/downloads (+27%, € 103 miljoen) en huis&tuin (+23% naar € 158 miljoen). Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Relatief nieuwe segmenten zijn bezig met een inhaalslag. Een toenemend aanbod, de groei van het mobiele kanaal, scherpe prijzen en een groter vertrouwen in online aankopen zorgen ervoor dat de consument steeds vaker de weg naar webwinkels uit zowel traditionele als sterk opkomende segmenten weet te vinden.”

Aantal bestellingen en multichannel drivers van de online markt in 2013

In 2013 wordt een groei van 8% van de online markt verwacht naar een jaaromzet van €10,5 miljard. Consumenten zullen steeds vaker en meer online gaan bestellen. Dit wordt veroorzaakt door drie factoren. Ten eerste zorgen snelle en flexibele levertijden en goede retourprocedures voor een groei van het aantal bestellingen. Daarnaast draagt de sterke opkomst van het mobiele kanaal (tablets en smartphones) bij aan de groei in volume. Consumenten zijn steeds meer online en gebruiken het mobiele kanaal (tablet en smartphone) steeds vaker om producten en winkels te vinden en direct een online aankoop te doen. De beschikbaarheid en overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (winkel, internet en mobiel) zorgen ervoor dat consumenten steeds minder plaats- of tijdgebonden zijn om een aankoop te doen. Consumenten zullen daarom nog vaker kiezen voor het internet als transactiekanaal.

Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: `In 2017 verwachten we dat de totale markt voor online consumentenbesteding fors is gestegen. De markt voor online producten zal daarmee ruim 10% aandeel beslaan van de totale detailhandel in Nederland (food + non food)`. Ed Nijpels: “We kijken graag vooruit. Met het Shopping 2020 project voorspellen we hoe de consument zich gaat gedragen in de toekomst en of de stijging van online consumentenbestedingen door blijft zetten”.

Kijk voor meer informatie over Shopping2020 op www.thuiswinkel.org/shopping2020

//Einde bericht

Bron: Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: dinsdag 2 april 2013, 12:22
Bron: EZPress ICT
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry