Utrechtse Gemeenteberichten online

02/04
2013
02-04-2013

Inwoners van Utrecht kunnen de Gemeenteberichten voortaan digitaal en op maat bekijken. Vanaf deze maand publiceert Utrecht als eerste gemeente de wettelijk verplichte mededelingen op de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. De Gemeenteberichten verschenen woensdag 27 maart jl. voor het laatst in Utrecht Dichtbij.

Op www.utrecht.nl biedt de gemeente Utrecht steeds meer producten en diensten digitaal aan. Hiermee wil zij betere dienstverlening realiseren tegen lagere kosten. Voor inwoners en ondernemers is het digitale loket een snelle en gemakkelijke manier om hun zaken met de gemeente te regelen.

Met de Wet Elektronische Bekendmaking vervalt bovendien de verplichting om officiële besluiten via huis-aan-huis- of publicatiebladen bekend te maken. Vanaf 1 januari 2014 zijn alle gemeenten wettelijk verplicht bekendmakingen online te publiceren.

Informatie op maat

De Gemeenteberichten zijn vanaf 3 april 2013 te vinden op www.officielebekendmakingen.nl. Daar kunnen geïnteresseerden zoeken met trefwoorden, zoals gemeente en soort besluiten. Ook kunnen belanghebbenden zich abonneren op een attenderingsservice via RSS. Daarmee krijgen ze in hun email informatie op maat die tegemoet komt aan vooraf opgegeven criteria. De informatie op internet is veelal uitgebreider dan in de krant: linkjes bieden zonodig extra achtergrondinformatie. Op www.utrecht.nl staat onder Gemeenteberichten een link naar www.officielebekendmakingen.nl en een handleiding.

Hulp

De digitalisering van de Gemeenteberichten werd in november vorig jaar aangekondigd. De afgelopen weken zijn de lezers van Utrecht Dichtbij geattendeerd op het online gaan van de Gemeenteberichten. Voor inwoners zonder computer of internetverbinding zijn verschillende alternatieven bedacht. In veertien filialen van de bibliotheek kan men terecht op openbare computers. Daarnaast kunnen inwoners zowel in de bibliotheek als bij een van de tien wijkbureaus op verzoek een print krijgen van belangrijke zaken in hun postcodegebied.

Vanaf april start de gemeente Utrecht in samenwerking met de bibliotheek een aantal trainingen om burgers vaardiger te maken met het werken met de digitale overheid.

Vraaggericht

Investeren in digitale dienstverlening past bij het streven de gemeente Utrecht te vernieuwen tot een slanke, slagvaardige en vraaggerichte organisatie. Deze vorm van dienstverlening is voor Utrechters sneller en makkelijker en ook voor de gemeente efficiënter, sneller en goedkoper.

Datum: dinsdag 2 april 2013, 02:00
Bron: Gemeente Utrecht
Categorie: Algemeen
Tags: Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry