Uit voorzorg vaker dienstregeling aanpassen voor reiziger

01/10
2012
Gezamenlijk persbericht met ProRail

NS en ProRail willen betere beheersbaarheid treinverkeer en meer
voorspelbaarheid voor reiziger in elk seizoen 

NS en ProRail gaan uit voorzorg vaker een aangepaste dienstregeling
rijden bij de verwachting van sneeuw en vorst. Op een aantal trajecten in de
brede Randstad rijden treinen dan om het halfuur in plaats van om het kwartier.
Daarmee blijft het treinverkeer langer stabiel en de reisinformatie actueler.
Met een aangepaste dienstregeling moet een stapeling van problemen, zoals begin
februari dit jaar, worden voorkomen. Een meerjarig programma van NS, ProRail en
het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet verder zorgen dat het
spoorsysteem beter bestand is tegen grootschalige verstoringen.

Het Nederlandse spoor is ondanks tal van maatregelen de afgelopen jaren niet
altijd bestand gebleken tegen alle weersomstandigheden. Door het flink gegroeide
treinverkeer is het Nederlandse spoor één van de drukst bereden spoorsystemen in
de wereld (ter illustratie: alleen al 120 treinen per uur op Utrecht centraal in
de spits). Daardoor is het treinverkeer steeds kwetsbaarder geworden. De
seizoenen kunnen -net als op de weg (files) of in de lucht (uitval vluchten)-
roet in het eten gooien voor de reiziger. ProRail en NS werken daarom aan tal
van verbetermaatregelen om de kans op het vastlopen van het treinverkeer bij
slechte weersomstandigheden structureel te verminderen voor de reiziger. Dit is
echter een langdurig traject dat grote investeringen vraagt. In de tussentijd
zullen NS en ProRail, net als in andere landen, een aangepaste dienstregeling
inzetten bij verwacht slecht weer. We begrijpen dat dit vervelend is voor
reizigers maar we moeten grootschalige verstoringen, waar duizenden reizigers
tegelijk hinder van ondervinden, zien te voorkomen.

`Bij een aangepaste dienstregeling gaan we in de brede Randstad naar halfuur
diensten in plaats van kwartier diensten. Twee in plaats van vier treinen per
uur betekent minder kans op opstoppingen doordat ProRail meer ruimte heeft om
verstoringen op te lossen en NS en ProRail de logistieke puzzel van honderden
treinen beter kunnen beheersen”, aldus Ingrid Thijssen, directeur van
NS-Reizigers. Bij inzet van de aangepaste dienstregeling worden 4.300 van de
5.200 reguliere treinritten gereden (= 82% van de treinen). Er verandert niets
in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland.

Datum: maandag 1 oktober 2012, 00:00
Bron: NS
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Drenthe, Friesland, Groningen, Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry