Weekers stelt toekomst de Kooy en Den Helder Airport zeker

28/08
2012
Staatssecretaris Frans Weekers heeft in samenwerking met Den Helder Airport,
de toekomst van zowel Maritiem Vliegkamp De Kooy als DHA zeker gesteld. Dit aan
de hand van een nieuwe medegebruikovereenkomst met DHA. Daardoor kan De Kooy de
komende tien jaar op voldoende inkomsten rekenen om ondanks
overheidsbezuinigingen open te blijven. DHA, dat voornamelijk helikoptervluchten
naar boorplatforms in de Noordzee verzorgt, kan dankzij de
medegebruikovereenkomst met het militaire vliegveld ook weer tien jaar vooruit.

,,Ik zie louter winnaars: De Kooy en Den Helder Airport die blijven, de
offshore-industrie die goed  bediend blijft vanuit Den Helder en de
werkgelegenheid in de Kop van Noord-Holland die zich verder kan ontwikkelen.’’
Dat zei staatssecretaris Weekers bij de ondertekening van de
gebruiksovereenkomst tussen het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) en
DHA op maandag 27 augustus 2012. In de overeenkomst is vastgelegd dat Den Helder
Airport helikoptervluchten  kan blijven verzorgen tegen zakelijke voorwaarden.
,,Den Helder Airport en  de daar gevestigde bedrijven biedt werk aan 500
mensen,”  meldde directeur Van den Hoff . De totale offshore sector biedt nog
eens 5.000 arbeidsplaatsen in de regio.

Voor de helikoptervluchten maakt Den Helder Airport gebruik van de start- en
landingsbaan en de diensten van de verkeerstoren van het aangrenzende Maritiem
Vliegkamp De Kooy, thuisbasis van maritieme helikopters. Den Helder Airport
onderzoekt daarnaast de mogelijkheid om in de toekomst op kleine schaal
zakelijke vluchten aan te bieden. Aan de gebruiksovereenkomst liggen de
toegestane geluidsnormen voor vliegverkeer ten grondslag. Omdat Defensie ter
plekke ruim onder de geluidsnorm blijft, wordt de samenwerking met een
marktpartij mogelijk.

Staatssecretaris Weekers noemde dit een goed voorbeeld van de manier waarop
het RVOB streeft naar optimale benutting van overheidbezittingen. Door het RVOB
wordt op dezelfde manier gewerkt in de regio Den Helder aan een onderzoek naar
mogelijkheden om marktpartijen gebruik te laten maken van de maritieme haven van
Den Helder. Ook hier hopen zij op een win-win situatie, zoals nu ook voor Den
Helder Airport, De Kooy en hun omgeving gerealiseerd is. Ander voorbeeld van een
RVOB project is de ontwikkeling van het Hembrugterrein tussen Zaanstad en
Amsterdam. Dat voormalige defensiegebied kan een toplocatie worden á la
Westergasfabriek. Vele vervallen rijksmonumenten krijgen een nieuwe bestemming
en de exploitatie van het gebied kan op termijn leiden tot duizenden extra banen
voor Noord Holland. Tot slot is onlangs het CBS gebouw in Heerlen doorverkocht
aan een marktpartij, die het gebouw een nieuwe bestemming gaat geven.

Datum: dinsdag 28 augustus 2012, 11:23
Bron: Ministerie van Financien
Categorie: Economie
Tags: Amsterdam, Den Helder, Heerlen, Leiden, Limburg, Noord-Holland, Zaanstad, Zuid-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry