Traditionele tv-zenders blijven populair

24/09
2009
AMSTELVEEN (ANP) - Ondanks de opkomst van digitale zenders en uitzendingen via internet blijven traditionele tv-zenders populair in Nederland. Hoewel bijna de helft van de huishoudens over digitale televisie beschikt, stemden toch meer mensen af op de vijf populairste zenders, die het aandeel in kijktijd in 2008 zagen toenemen van 54 naar 59 procent. Dat is tegen de verwachting in, meldt de stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) donderdag op basis van het Televisierapport 2009. Ook de top 10 en de top 20 van de zenders wisten in 2008 meer kijkers aan zich te binden. Nederlanders stemden negen van de tien keer af op een zender uit de top 20. De top 10 zag het aandeel kijktijd toenemen van van 75 procent naar 79 procent.

Consumenten ontdekken volgens SPOT de nieuwe technologie van televisie wel, maar gebruiken de harddisk-recorder met mate en besteden weinig tijd aan het kijken naar digitale zenders en tv-programma's die worden aangeboden op internet. Het gebruik van nieuwe technieken gaat dus niet ten koste van het live tv-kijken, want consumenten doen het er bij. Het live tv-kijken blijft veruit dominant en neemt 90 procent van de kijktijd in beslag. Van fragmentatie in tv-kijken is dan ook geen sprake, constateert SPOT. Uitgesteld kijken en digitale zenders slokken tezamen iets minder dan 5 procent van de kijktijd op. Volgens het kenniscentrum voor televisiereclame is de blijvende populariteit van de traditionele zenders gebaseerd op hun brede programma-aanbod.

Reclame

De reclamebestedingen door adverteerders zijn in de eerste helft van 2009 gedaald met 12 procent door de economische crisis. SPOT verwacht dat de daling in de tweede helft van het jaar kleiner zal zijn. Een aantal kleinere adverteerders haakte af in 2009. De daling in de reclamebestedingen leidt er toe dat er minder spots worden uitgezonden op tv. Er worden naar verwachting in 2009 1,7 miljoen spots uitgezonden, 100.000 minder dan in 2008.

Consumenten kijken sinds 2005 ongeveer 17 minuten reclame per dag. Dat is rond 9 procent van de kijktijd.

Datum: donderdag 24 september 2009, 09:07
Bron: Metro Entertainment
Categorie: Entertainment

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry