Veerdiensten 2013-2017 inbesteed bij GVB Veren

19/07
2012
De huidige contracten voor de veerdiensten op het IJ en het Noordzeekanaal worden volgend jaar in één nieuw verencontract inbesteed bij GVB Veren. De nieuwe contractperiode loopt van 1 juli 2013 tot 1 juli 2017. Dit heeft het college van B&W besloten. De gemeente bespaart met het samenvoegen van de twee contracten vooral door efficiency jaarlijks € 2,5 miljoen.

GVB Veren exploiteert op dit moment de veerdiensten op het IJ en Connexxion de diensten op het Noordzeekanaal. In de zomer van 2010 heeft het college al besloten tot een bezuiniging op de exploitatie van de veren van € 2,5 miljoen per jaar door integratie van beide afzonderlijke contracten (IJ en Noordzeekanaal) in één nieuw verencontract. Op 1 juli 2013 loopt het contract met Connexxion af en vanaf die datum kan de integratie daadwerkelijk worden doorgevoerd. Het bij de exploitatie betrokken personeel van Connexxion Water zal worden overgenomen door GVB Veren.

Voor een inbesteding moet een bedrijf juridisch gesproken dicht bij de gemeente staan en voor tenminste 90% werkzaam zijn voor de gemeente. Tijdens de nieuwe contractperiode van 1 juli 2013 tot 1 juli 2017 zullen voorbereidingen worden getroffen voor een openbare aanbesteding voor de periode daarna. De definitieve keuze daartoe vindt later plaats.

De Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam is opdrachtgever, beheerder en toezichthouder van de verenexploitaties over het IJ (vijf verbindingen) en het Noordzeekanaal (drie verbindingen). Daarnaast is de gemeente (in)direct eigenaar van de infrastructuur, de veerponten en overige assets. De gemeente verzorgt de IJ-veren al meer dan 100 jaar: eerst via een apart bedrijf (Gemeenteveren), daarna via het GVB. In 2007 heeft de gemeente het Noordzeekanaal-contract met Connexxion Water BV overgenomen van Rijkswaterstaat en daarmee de verantwoordelijkheid voor het veervervoer op het Noordzeekanaal tot 2037. De waterverbinding tussen de Oranjesluizen en de Zeesluis IJmuiden vormt maritiem bezien één logisch afgebakend perceel. Integratie leidt tot schaalvoordelen en kostenbesparingen.

Pb-124

 

Datum: donderdag 19 juli 2012, 10:30
Bron: Gemeente Amsterdam
Categorie: Algemeen
Tags: Amsterdam, Noord-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry