Mag de staatssecretaris KLM en ArkeFly een dwangsom opleggen?

16/05
2012
Amsterdam , 16-5-2012

Luchtvervoerders KLM en ArkeFly hebben bij de sector bestuursrecht van de rechtbank Amsterdam beroep ingesteld tegen besluiten van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Mag de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de luchtvervoerders KLM en ArkeFly dwingen compensatie te betalen aan passagiers van vertraagde vluchten? Dat is één van de vragen die de rechtbank Amsterdam vandaag voorlegt aan het in Luxemburg gevestigde Hof van Justitie van de Europese Unie.

KLM en ArkeFly hadden aan de Amsterdamse bestuursrechter gevraagd besluiten van de staatssecretaris terug te draaien. In die besluiten had de staatssecretaris de luchtvervoerders opgedragen om alle passagiers van twee langdurig vertraagde vluchten (ongevraagd) compensatie uit te betalen, volgens de normen van het Sturgeonarrest van het Hof van Justitie. Als ze dit niet binnen de gestelde termijn zouden doen, moest KLM een dwangsom betalen van 187.800 euro en ArkeFly van 141.000 euro. Deze bedragen zijn gelijk aan het totaal van de aan alle passagiers op de vertraagde vluchten uit te betalen compensatie. Ook als de dwangsommen worden betaald, blijft op de KLM en ArkeFly de verplichting rusten om alle passagiers een vergoeding voor de geleden vertragingsschade te betalen.

Voordat de rechtbank over de besluiten een uitspraak doet, wil zij eerst van het Hof van Justitie weten hoe die over de zaken denkt.

Vragen aan het Hof van Justitie

Allereerst de vraag of de staatssecretaris wel handhavend mag optreden tegen de luchtvervoerders, terwijl helemaal niet duidelijk is of de passagiers wel aanspraak willen maken op de vergoeding voor vertraging. De rechtbank acht daarbij bovendien van belang dat voor de passagiers die dat willen, een gang naar de civiele of kantonrechter mogelijk is.

Ook wil de rechtbank weten of de staatssecretaris voorafgaand aan het opleggen van de dwangsommen niet eerst zou moeten afdwingen dat de luchtvervoerders hun passagiers er op attent maken dat zij schadevergoeding kunnen vorderen.

Tot slot heeft de rechtbank gevraagd of de staatssecretaris niet eerst zelf het geld aan de passagiers zou moeten vergoeden, om het daarna te verhalen op de luchtvervoerders - in plaats van de betaling van die compensatie aan de passagiers met dwangsommen af te dwingen.

Sturgeonarrest

Bij de sector civiel en de sector kanton van de Amsterdamse rechtbank is een groot aantal zaken aanhangig van passagiers die luchtvervoerders hebben gedaagd onder verwijzing naar het Sturgeonarrest. Die sectoren hebben - anders dan verschillende andere rechtbanken - geen aanleiding gezien om zelf als eerste rechter vragen te stellen aan het Hof van Justitie, maar wijzen de vorderingen om schadevergoeding toe, tenzij er sprake is van bijzondere omstandigheden.

De sector bestuursrecht sluit zich bij deze keuze aan. Vanuit haar positie als bestuursrechter, die oordeelt over besluiten van de Nederlandse overheid, ziet de rechtbank in deze zaak echter wel aanleiding om extra vragen te stellen over de punten waar het de rol van de staatssecretaris betreft.

De zaak wordt aangehouden totdat het Hof van Justitie de vragen heeft beantwoord. Dit duurt gemiddeld 1 jaar.

Voor nadere informatie:

Afdeling Voorlichting en Communicatie rechtbank Amsterdam

020-5412882

Datum: woensdag 16 mei 2012, 00:00
Bron: Rechtspraak.nl
Categorie: Algemeen
Tags: Amsterdam, China, Kanton, Luxemburg, Noord-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry