Bedrijven strijden om invloed mobiele markt

27/04
2012
Internetgiganten gaan steeds vaker samenwerken met telefoonproducenten om internetgebruikers aan zich te binden. Nadat Google met Samsung in zee ging en Microsoft met Nokia, gaan nu ook HTC en Facebook werken aan een nieuwe smartphone. Het nieuwe toestel moet nog beter aansluiten bij de behoeftes van de Facebookgebruiker.

“Nu de aandacht verschuift van de computer naar mobiele apparaten zie je dat bedrijven als Facebook daar in gaan investeren”, zegt Jan van Dijk, hoogleraar Nieuwe Media aan de Universiteit Twente. Volgens hem strijden de bedrijven om internetgebruikers aan zich binden. “Als je zorgt dat gebruikers meteen op jouw site terecht komen als ze hun mobiele apparaat aanzetten, dan genereert dat veel extra advertentie-inkomsten.”

Omdat alle producten steeds meer afgestemd worden op verschillende sociale platformen wordt het voor consumenten steeds moeilijker om over te stappen als ze eenmaal gekozen hebben voor een product, zegt Van Dijk. Hij vergelijkt de strategie van de bedrijven met een fuik. “Als je er eenmaal in zit, kom je er moeilijk uit.”

Naast investeringen in de mobiele markt zullen de bedrijven ook gaan werken aan verdere personalisatie van hun producten en diensten, denkt Robert Webbe, technisch productspecialist bij BelCompany. “Het doel van Facebook is het verzamelen van zoveel mogelijk persoonlijke gegevens.” Met die gegevens kan gerichter worden geadverteerd. Daarnaast kan de aanbieder de site op de gebruik afstemmen.

Volgens Van Dijk heeft Facebook de beste papieren om de strijd te winnen. “Mensen vinden een sociale omgeving belangrijker dan een abstracte omgeving zoals Google die heeft. Ze vragen liever iets aan hun sociale omgeving, dan dat ze het opzoeken op internet.” Google is volgens hem te laat begonnen met het aanbieden van een sociale omgeving en zal veel moeite moeten doen om die achterstand goed te maken.

Facebook loopt wel het gevaar een advertentie-platform te worden. Dit kan gebruikers afschrikken. Van Dijk: “Er zullen in de toekomst waarschijnlijk ondernemingen opstaan die zeggen: ‘wij bieden een sociale omgeving aan zonder al die reclame.’ Dat wordt dan een serieuze concurrent van de bestaande bedrijven.”

Datum: vrijdag 27 april 2012, 08:46
Bron: Metro Algemeen
Categorie: Algemeen

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry