Goede voeding verlaagt risico op diabetes met helft

23/11
AMERSFOORT (EZPress) - Door goede voeding en regelmatig bewegen is de kans op diabetes type 2 met de helft terug te brengen zo bleek vier jaar geleden uit een grootschalig onderzoek van de Universiteit Maastricht. Vier jaar na het onderzoek blijkt nu dat de deelnemers nog steeds gezonder zijn dan mensen die niet aan het onderzoek deelnamen. Reden voor het Diabetes Fonds om de komende drie jaar opnieuw 300.000 euro te besteden aan de introductie van het zogeheten Slimprogramma vanwege de veelbelovende resultaten.

Leefstijlprogramma heeft jaren effect

Tijdens de Maastrichtse studie kregen 150 mensen zes jaar lang met enige regelmaat voedingsadviezen op maat ze deden bovendien wekelijks mee aan een sportprogramma onder begeleiding van een bewegingswetenschapper. Ook vier jaar na de beindiging van het onderzoek zijn de deelnemers lichamelijk fitter en hebben ze bijna de helft minder kans op het krijgen van het metabool syndroom dan mensen die niet aan het onderzoek hebben deelgenomen. Bij dit syndroom heeft iemand drie van de vijf aandoeningen hoge bloeddruk diabetes hoog cholesterol overgewicht en eiwit in de urine.

Van onderzoek naar praktijk

Het Diabetes Fonds besteedt de komende drie jaar opnieuw 300.000 euro aan de introductie van het zogeheten SLIMprogramma. Negentig huisartsen fysiotherapeuten en ditisten gaan de komende drie jaar in Apeldoorn aan de slag met driehonderd mensen met een hoog risico op diabetes type 2. Onderzoekers van de Wageningen Universiteit begeleiden de studie. Ze doen dat in samenwerking met de GGD GelreIJSSEL Universiteit Maastricht en het RIVM. Als het SLIMprogramma opnieuw effectief blijkt te werken volgt verdere implementatie in de rest van Nederland verwacht het Diabetes Fonds.

Mooi resultaat

Professor Ellen Blaak Universiteit Maastricht Het is een mooi resultaat. Het onderzoek toont aan dat de combinatie voedingsadviezen op maat en bewegen een belangrijke leefstijlinterventie is om diabetes type 2 te voorkomen. En daarmee heb je dus ook een aanzienlijk minder grote kans op ernstige complicaties van diabetes zoals een hartinfarct.

Professor Edith Feskens Wageningen Universiteit Na vier jaar hadden de deelnemers de helft minder diabetes dan de controlegroep. Dit laat zien dat dit leefstijlprogramma niet alleen op korte termijn effect heeft maar veel langer doorwerkt. We zijn blij dat het Diabetes Fonds een vervolgtraject mogelijk maakt want daarmee kunnen we het onderzoek naar de praktijk brengen.

Einde bericht

Bron Diabetes Fonds

Dit is een origineel persbericht. EZPress News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: woensdag 23 november 2011, 07:47
Bron: EZPress Gezondheid
Categorie: Wetenschap
Tags: Amersfoort, Apeldoorn, Gelderland, Limburg, Maastricht, Utrecht, Wageningen

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.