Ambachtenpromotietour bereikte al 1.300 leerlingen

30/03
2011
DEN HAAG (EZPress) - De ambachtenpromotietour op weg naar de Week van het Ambacht maakt school in Nederland. De primeur was op 3 maart 2011 voor scholen in Tilburg Frater van Gemert college en Eindhoven Pleincollege De Burgh. Sindsdien zijn tal van scholen verrast met een bezoek van de promotietour. Met een opvallend VWbusje fraai gepimpt in de stijl van de Week van het Ambacht is het Hoofdbedrijfschap Ambachten HBA op zoek naar ambachtelijk talent. En dat talent is hard nodig Wat de timing betreft bij diverse scholen sluit de ambachtentour mooi aan op de lesprogrammas rond arbeidsmarktorintatie.

Pers belangstelling

De vrolijk ogende bus trekt overal veel bekijks ook onderweg en ontlokt vaak een glimlach en positieve reacties. Er is bovendien belangstelling van zowel regionale als landelijke pers. Bij het Stedelijk Dalton College in Dordrecht waren een journalist en fotograaf van het AD en ook van de Telegraaf aanwezig. Dat resulteerde in een artikel in de AD Dordrechteditie met interviews en portretten van vier vmboscholieren die iets vertelden over hun mogelijke beroepskeuze. Ook in Zutphen was de pers aanwezig. Bij het Stedelijk Dalton College inderdaad een populaire naam voor scholen zorgden een fotograaf en journalist van de Stentor voor een positief artikel in de krant.

Boodschap komt over

Nog belangrijker is het effect van de ambachtentour op de leerlingen zelf. Tot en met 18 maart hebben circa 1.300 leerlingen de ambachtentour meegemaakt. De presentatie is in handen van twee tourleiderstalentscouts. Zij vertellen hoe belangrijk de ambachten zijn dat ons land niet zonder kan en dat je als leerling dus best kunt denken aan de goede loopbaankansen in het ambacht. De boodschap komt over mede dankzij filmpjes en een quiz. De quiz HoedjeOpHoedjeAf wordt fanatiek meegespeeld en ook de eigen filmopnames met de leerlingen in en rond het busje roepen veel enthousiasme op. Die beelden worden per school gemonteerd in een kort filmpje over de zoektocht naar ambachtelijk talent. Dat levert voor elke deelnemende school enof klas een eigen filmpje op dat te zien is op de site.

Bovendien is er een prijsvraag waarbij leerlingen een ambachtelijk talent in de eigen omgeving moeten ontdekken en op de foto zetten of er een filmpje van te maken. Zij kunnen hun inzending uploaden naar de wedstrijdsite om kans te maken op een iPad.

Ook docenten en decanen zijn enthousiast over het initiatief van het HBA. Bij diverse scholen sloot de ambachtenpromotietour goed aan op het lesprogramma. In Hoogeveen bijvoorbeeld het vakcollege Roelof van Echten was de ambachtentour de start van een project over arbeid.

Toegift

De ambachtenpromotietour was al op bezoek in Amersfoort Tilburg Eindhoven Dordrecht Middelharnis Maassluis Zoetermeer Brielle Den Haag Rijswijk Hoogeveen Klazienaveen Zoetermeer en Zutphen. Begin april volgt nog een toegift waarbij de bus op bezoek gaat bij scholen in Rijswijk Leidschendam en Schoonhoven.

De ambachtenpromotietour is mede een warmingup voor de Week van het Ambacht die op 8 april begint voorafgegaan door een officile kickoff in het Kyocera ADO stadion in Den Haag. Tijdens de regionale events van 8 tm 15 april kunnen scholieren terecht voor informatie over werken en leren in het ambacht. Er zijn naast doeactiviteiten ook mogelijkheden voor een beroepentalententest en vakdemonstraties.

Uiteraard zal de ambachtenpromotietour prominent aanwezig zijn tijdens de events inclusief quiz prijsvraag en filmpjes.

Einde bericht

Bron Hoofdbedrijfschap Ambachten

Dit is een origineel persbericht. EZPress News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: woensdag 30 maart 2011, 09:25
Bron: EZPress Algemeen
Categorie: Algemeen
Tags: Amersfoort, Brielle, Dordrecht, Drenthe, Eindhoven, Gelderland, Hoogeveen, Maassluis, Middelharnis, Noord-Brabant, Rijswijk, Schoonhoven, Tilburg, Utrecht, Zoetermeer, Zuid-Holland, Zutphen

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry