Microsoft uit kritiek op deal Google-Yahoo! Japan

28/07
2010
Op het Technetblog van Microsoft wordt een aantal kanttekeningen geplaatst bij de aangekondigde samenwerking tussen Google en Yahoo! Japan. Deze deal zorgt ervoor dat in Japan de zoekresultaten en advertenties op basis van zoekresultaten voor bijna 98% door Google en Yahoo! worden gerealiseerd. Er komt dus behoorlijk wat macht te liggen bij Google en Yahoo! omdat zij kunnen bepalen wat de Japanse gebruiker voorgeschoteld krijgt.

Naar aanleiding van de aangekondigde deal geeft Microsoft aan dat Google-Yahoo! ook de beschikking krijgt over enorme hoeveelheden data van gebruikers omdat ze kunnen nagaan waar consumenten, bedrijven en overheden naar zoeken en welke websites ze hebben bezocht. Volgens Microsoft heeft de samenwerking grotere gevolgen dan de samenwerking die Google en Yahoo! in 2008 wilden aangaan in Amerika. Google trok zich destijds terug toen bleek dat ze een rechtszaak konde verwachten. De deal zou illegaal zijn omdat het inbreuk zou maken op de antitrust-wetgeving.

De mislukte deal uit 2008 betrof echter alleen het gebruik van zoekopdrachten voor het tonen van gerichte advertenties waarbij Google en Yahoo! nog wel elkaars concurrent bleven met de gewone zoekopdrachten. In de voorgenomen Japanse deal is er echter op beide gebieden geen sprake van concurrentie. Aangezien Japan na Amerika en China verantwoordelijk is voor het grootst aantal zoekopdrachten in de wereld is dit dus een belangrijk punt.

Google heeft aangegeven dat het al toestemming heeft gekregen van de Japanese Federal Trade Commission (JFTC) voor de samenwerking met Yahoo! Japan.

Datum: woensdag 28 juli 2010, 17:14
Bron: Computer Idee
Categorie: Internet en ICT
Tags: China, Japan

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry