Sociale media verslaan Maurice de Hond

09/07
2010
De afgelopen verkiezingen (ja, even iets anders dan het WK ;-) speelden de sociale media een grote rol. Aan de hand van al dat geTwitter, geHyves en geBlog deed onderzoeksbureau Clipit voorspellingen over het aantal zetels dat de partijen zouden behalen. Nu, op de drempel van de kabinetsformatie, is het tijd om de balans op te maken: zijn sociale media inderdaad een goed instrument voor het doen van voorspellingen?

Het antwoord is kort: ja. Voorspellingen op basis van online en social media blijken uiteindelijk dichter bij de daadwerkelijke uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 te hebben gelegen dan de traditionele peilingen van Maurice de Hond. Clipit deed zeven peilingen op basis van het aantal online berichten per partij. De slotpeiling op basis van online media zat dichterbij de uitslag dan de (traditionele en representatieve) slotpeiling van Maurice de Hond.

In meer dan 8.500 online en social media bronnen werd het aantal berichten geteld waarin partijen genoemd werden. O.a. nieuwswebsites, weblogs, nieuwsbrieven, discussiefora en social media als Twitter, Hyves en Facebook werden meegenomen in het onderzoek. Het aandeel dat partijen hadden ten opzichte van de overige partijen, werd omgerekend naar zetels. (Voorbeeld: als in totaal 220.000 berichten werden gevonden, waarvan VVD in 44.000 berichten genoemd werd, kreeg de partij 20% van de zetels, wat uitkomt op 30 zetels.)

Datum: vrijdag 9 juli 2010, 12:54
Bron: Computer Idee
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry