Betrouwbaarheid ontbreekt bij het informeren van ouders

30/03
2010
HEERHUGOWAARD (EZPress) - Uit onderzoek onder basisscholen in Nederland is gebleken dat ouders steeds vaker klagen over de manier waarop ze door de school van hun kinderen worden geïnformeerd. Daarentegen zetten de scholen een brede mix aan verschillende communicatiemiddelen in maar door gebrek aan terugkoppeling is onduidelijk wat ouders wel of niet ontvangen.

Scholen hebben onvoldoende antwoord op behoefte van ouders

Marco Quispel, directeur van digiDUIF: `Nog steeds is er voor meer dan 90% sprake van de inzet van schriftelijke communicatie op scholen: papieren (nieuws-)brieven en mededelingenborden. Kinderen worden van oudsher als `postbode` gebruikt en dat blijkt een hoogst onbetrouwbare methode. Berichten raken kwijt, blijven in de tas zitten of verdwijnen in de stapel op het aanrecht. De website van de school biedt dan wel informatie, maar is vaak niet actueel en alleen maar reactief in te zetten. En dat terwijl ouders gebruik maken van e-mail, SMS en andere online communicatiemiddelen`. Steeds meer scholen sluiten op deze behoefte aan door over te stappen op e-mail, maar ook dat gaat niet zonder problemen gepaard: accuraat beheer van gegevens van ouders, gebrek aan zekerheid van aankomst, zorgen om spam-filters, versturen van te grote bestanden, niet kunnen delen van gegevens, centrale opslag van data etc. Ook van het directe e-mailcontact wat zou kunnen ontstaan met de leerkrachten deinst men terug. Hoe moet je immers reageren als alle ouders een reactie per e-mail gaan geven?

Kortom, een situatie die niet zo eenvoudig op te lossen lijkt.

Controleerbare inzet van online communicatie gewenst

Het Heerhugowaardse digiDUIF biedt de oplossing voor scholen die behoefte hebben aan een gecontroleerde communicatie naar ouders. Vanaf begin 2008 is zij actief bij het ondersteunen van basisscholen met het aanbieden van een online service waarmee deze op een eenvoudige manier berichten versturen aan ouders. De basis bestaat in de kern uit e-mail, maar in geval van spoed is daarnaast ook SMS probleemloos in te zetten. Zelfs voor ouders die de geschreven taal minder machtig zijn, is er een oplossing: gesproken berichten. Door gebruik te maken van de basisgegevens uit de administratie is een nagenoeg gegarandeerde aflevering mogelijk: ervaring leert dat 95-98% van de ouders digitaal te bereiken is en het resterend aantal kinderen wordt via de oude methode van papier geïnformeerd. Inmiddels worden dagelijks meer dan 5.000 ouders door ongeveer 20 basisscholen bereikt. Eenvoudig, snel en controleerbaar.

Een positief bijeffect is het terugdringen van de enorme papierberg dat naast redenen van duurzaamheid ook goed is voor de financiën van de school: zonder moeite moet er een besparing van 25-40% op drukkosten gerealiseerd kunnen worden!

//Einde bericht

Bron: digiDOO BV

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: dinsdag 30 maart 2010, 12:59
Bron: EZPress Algemeen
Categorie: Algemeen
Tags: Heerhugowaard, Noord-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

digiduif
Door Tanja op 25/05/2011 om 18:01 (Gast, IPTrace: 2acec0)
Op onze school is men helaas ook over gegaan op digiduif. De meeste ouders balen er van. Elke keer maar inloggen om te zien of er misschien weer informatie is van school. Het gaat steeds vaker mis. Niemand logt op zondag nog even in om te kijken of de gym misschien veranderd is. Ook mogen de ouders nu thuis alles uitprinten. De oude maandlijstjes op papier hing bij iedereen op de ijskast. Nu lees je het misschien en dvervolgens vergeten we het. Veel ouders lopen nu op het plein elkaar te ondervragen wat er allemaal loos is. Nee, nu ook de menselijke interactie met school kwijt door de digiduif. Weg service, weg gezichtsmimiek, weg face to face gesprek,


Website by Web Chemistry