Twitter en Hyves niet effectief bij lokale politiek

25/02
2010
Lokale politieke partijen zetten in hun campagne in op online sociale media als Hyves, Twitter, Linkedin. Maar of ze daarmee de kiezer bereiken is nog maar de vraag, blijkt uit een nieuw onderzoek.

Daarbij werden 1500 kiesgerechtigde burgers en 78 kandidaat gemeenteraadsleden via een online enquête ondervraagd en werden de websites en social media accounts van 40 partijen uit zes gemeenten onderworpen aan een analyse door Berenschot en ContentKings.

Van de 38 partijen hebben er 17 een lokaal Hyves-account en 16 een eigen Twitter-account. Het daadwerkelijke gebruik door burgers is echter minimaal. Slechts 4% van de burgers zegt de sociale mediakanalen vaak te gebruiken als informatiebron in aanloop naar 3 maart. Ter indicatie: kanalen van lokale partijen hebben maar twee tot vijf volgelingen op iedere 10.000 inwoners van de gemeente. Ook andere vormen van online communicatie zijn vaak nog niet op orde. Slechts bij 18 van de 38 partijen lukte het bijvoorbeeld om via de mail een antwoord te krijgen. En negen van de 27 partijen reageerden helemaal niet.

Zowel kandidaten als kiesgerechtigde burgers vinden de lokale media het belangrijkste communicatiekanaal in de aanloop naar 3 maart. Daarna kiezen kandidaten voor contact op straat en in wijkcentra. Burgers geven de voorkeur aan nieuwsbrieven en mailcontact met partijen. Qua inhoud zoeken burgers vooral naar het programma en informatie over de kandidaten. Op de websites van de partijen worden programma's 34 van de 38 keer aangeboden, maar 27 van de 34 keer is dat aanbod niet echt toegankelijk gemaakt, bijvoorbeeld omdat er alleen een samenvatting is gepost. In negen van de 38 keer ontbreekt informatie over de woonplaats (wijk), leeftijd, curriculum of een specifiek kennisdomein van de belangrijkste kandidaten.

Datum: donderdag 25 februari 2010, 00:00
Bron: Computer Idee
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry