Lokale politiek zet in op Twitter en Hyves, maar kiezer volgt niet

25/02
2010
UTRECHT (EZPress) - Lokale politieke partijen zetten in hun campagne in op online sociale media (Hyves, Twitter, Linkedin). Het gebruik door kiezers blijft echter beperkt. Twitteren is net als een bijeenkomst in een zaaltje, meer iets voor intimi. Politieke partijen laten daarentegen juist kansen liggen bij het `gewoon` verduidelijken van hun standpunten, met name via de website. Dat blijkt uit de eerste iBalans, een gezamenlijk onderzoek van Berenschot en ContentKings.

Berenschot en ContentKings ondervroegen 1500 kiesgerechtigde burgers en 78 kandidaat gemeenteraadsleden via een online enquete. Daarbij werden de websites en social media accounts van 40 partijen uit 6 gemeenten onderworpen aan een expertanalyse. Deze analyse vond zeven en twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen plaats.

Van de 38 partijen hebben er 17 een lokaal Hyves-account en 16 een eigen Twitter-account. Het daadwerkelijke gebruik door burgers is echter minimaal. Slechts 4% van de burgers zegt de sociale mediakanalen vaak te gebruiken als informatiebron in aanloop naar 3 maart. Ter indicatie: kanalen van lokale partijen hebben maar 2 tot 5 volgelingen op iedere 10.000 inwoners van de gemeente. Ook andere vormen van online communicatie zijn vaak nog niet op orde. Slechts bij 18 van de 38 partijen lukte het bijvoorbeeld om via de mail een antwoord te krijgen. En 9 van de 27 partijen reageerden helemaal niet.

Zowel kandidaten als kiesgerechtigde burgers vinden de lokale media het belangrijkste communicatiekanaal in de aanloop naar 3 maart. Daarna kiezen kandidaten voor contact op straat en in wijkcentra. Burgers geven de voorkeur aan nieuwsbrieven en mailcontact met partijen. Qua inhoud zoeken burgers vooral naar het programma en informatie over de kandidaten. Programma`s worden 34 van de 38 keer aangeboden, maar 27 van de 34 keer is dat aanbod niet echt toegankelijk gemaakt, bijvoorbeeld door een samenvatting. In 9 van de 38 keer ontbreekt informatie over de woonplaats (wijk), leeftijd, curriculum of een specifiek kennisdomein van de belangrijkste kandidaten.

//Einde bericht

Bron: Berenschot

Dit is een origineel persbericht. EZPressĀ® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: donderdag 25 februari 2010, 07:55
Bron: EZPress ICT
Categorie: Internet en ICT
Tags: Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry