Burgers van de gemeente Utrecht kunnen steeds meer zaken digitaal regelen. Men kan online een afspraak maken voor het ophalen van grof vuil, een U-pas aanvragen, een verhuizing doorgeven, inschrijven voor een zwemles of een parkeervergunning regelen. Betalen kan ook online met iDEAL. Bij het invullen van de formulieren kunnen burgers gebruik maken van hun digitale identiteit (DigiD).
Op de website van de gemeente Utrecht staat al een aantal e-formulieren. Een bewoner kan bijvoorbeeld digitaal een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie aanvragen. De komende jaren zal het aantal zaken dat burgers kunnen regelen via internet fors toenemen. De gemeente wordt zo 24 uur per dag bereikbaar.
Wethouder Van der Sluijs benadrukt het belang van digitale publieksdienstverlening: `Utrecht is een klantvriendelijke gemeente en een moderne digitale dienstverlening draagt daar aan bij. Ik ben er trots op dat inwoners van Utrecht steeds meer zaken met de gemeente kunnen regelen vanuit huis, op een moment dat het hen goed uit komt.`
Veilig via DigiD
Voor verschillende producten of diensten hebben bezoekers een digitale identiteit nodig: 'DigiD'. Dit is een persoonlijke, digitale legitimatie- en inlogcode voor de hele overheid. Het aanvragen van een product of dienst gaat daarmee snel en veilig. Bij gebruik van DigiD zijn de persoonsgegevens al van tevoren ingevuld in het aanvraagformulier.