Brussel onderzoekt of advertenties voor client-side scanning in strijd met DSA zijn

31/10
De Europese Commissie onderzoekt of een eigen politieke microtargeting advertentiecampagne op X, die steun voor het omstreden client-side scanning zocht, in strijd met de Digital Services Act (DSA) is. Dat meldde Security.nl onlangs.

Enige tijd terug tech-expert Danny Meki? dat de Europese Commissie op X een advertentiecampagne heeft gevoerd waarbij het via microtargetting zich richtte op mensen in Nederland, Zweden, België, Finland, Slovenië, Portugal en Tsjechië die wel eens tegen het voorstel zouden kunnen zijn. Deze kregen dan zeer gerichte tegenargumenten.

De ontdekking openbaar maken leverde Meki? – net als professor Armand Girbes – een shadowban op bij X: beperkt vindbaar gemaakt, zonder enige motivatie. Dat dát een DSA overtreding is, lijkt me duidelijk. Maar hoe zit dat met dat profileren zelf.

De DSA is gericht op reguleren en transparantie, maar verbiedt an sich niet zo heel veel dingen. Ook bij advertenties (artikel 26) wordt er met name gevraagd om dingen aan te geven:

Duidelijk markeren dat iets een advertentie is;

Van wie deze afkomstig is (en wie er voor betaalde, indien niet dezelfde entiteit);

“Rechtstreeks en gemakkelijk toegankelijke nuttige informatie over de belangrijkste parameters die worden gebruikt om te bepalen aan welke afnemer de reclame wordt getoond en in voorkomend geval over de wijze waarop die parameters kunnen worden veranderd.”

(Over dat laatste blogde ik laatst.) Dit is gericht op transparantie, weten waarom je bepaalde advertenties krijgt. Maar als die informatie inhoudt “we hebben een profiel samengesteld dat bij jou en nog 10 mensen in de EU paste” dan is daar verder niets mis mee.

Een direct verbod zie ik verder niet. Van de zeer grote platforms zou je wellicht nog kunnen zeggen dat zij microtargeting moeten zien als een systemisch risico, en daar dan maatregelen tegen moeten nemen, maar dat is bepaald indirect.

Al sinds 2021 ligt er een voorstel voor een Verordening over transparantie bij politieke reclame. Van de zomer is dit stil komen te vallen, de redenen zijn onduidelijk. Maar de bedoeling hiervan is om targeting op basis van persoonsgegevens expliciet te verbieden (art. 12).

De verwijzing naar persoonsgegevens suggereert dat de AVG er ook wat van zou moeten vinden, maar een hard verbod ga je niet vinden in deze wet. Je kunt natuurlijk zaken aandragen als profileren, maar dat geldt bij álle advertenties en wordt niet anders omdat jij vrij specifiek eruit gepikt wordt.

Het enige echte argument uit de AVG betreft je politieke voorkeur: als de (micro)targeting gericht is op politieke tegenstanders, dan worden bijzondere persoonsgegevens verwerkt en dat is simpelweg verboden voor zo’n doel.

Arnoud

Het bericht Brussel onderzoekt of advertenties voor client-side scanning in strijd met DSA zijn verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: dinsdag 31 oktober 2023, 08:21
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT
Tags: België, Brussel, Finland, Portugal, Zweden

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry