Amazon Prime vertraagt reviews met drie dagen bij Amazon’s Rings of Power

08/09
2022
aitoff / Pixabay

Streamingdienst Amazon Prime Video heeft stilletjes een vertraging ingebouwd in zijn reviewsysteem voor films en series, las ik bij RTL Nieuws. Zo moeten neprecensies, bots en internettrollen worden afgevangen die met review bombing hun ongenoegen willen uiten over  de artistieke vrijheid die de schrijvers nemen met het verhaal en de inzet van acteurs van kleur. Bij filmsite IMDB zouden zelfs reviews en scores weggehaald worden voor de serie, en dat is opmerkelijk omdat IMDB van dezelfde eigenaar is als de serie. Wat dus de vraag opriep: mag dat, negatieve recensies over je eigen series weren van een reviewplatform?

Het nieuwe systeem met 72 uur vertraging is al enkele weken gelezen uitgerold, maar valt nu pas op omdat de nieuwe Lord of the Rings-serie in première is gegaan en een hoop mensen dus boos zijn over een en ander. Review bombing – massaal slechte recensies of scores achterlaten – is dan een beproefd recept om je ongenoegen te uiten, Wikipedia heeft een mooie serie voorbeelden. Voor de duidelijkheid: het gaat dan niet over werkelijk de serie inhoudelijk slecht vinden, maar om boosheid over iets anders. Bijvoorbeeld een vervelende kopieerbeveiliging in een game, raar gedrag van de directie of zoals in dit geval het vermeende te progressieve karakter van de serie.

Rings of Power maakt al sinds de eerste aankondigingen veel los: hoezo kunnen elfen ineens een getinte huid hebben of van Aziatische afkomst zijn? (De opmerking dat een dwerg weliswaar een vrouw van kleur kan zijn maar toch zeker wel een báárd heeft, daar sta ik helemaal achter.) Het versterkte het beeld dat Hollywood (en de tech-contentproducenten) zich laten leiden door politieke correctheid. En dan is de score van de serie saboteren een makkelijke vorm van protest.

In reactie op deze oneigenlijke reviews heeft Amazon dus die vertraging ingebouwd, waardoor onder meer tijd gecreëerd wordt om reviews te controleren voordat ze live gaan en de echte reviews wegspoelen. Het is in zoverre wel lastig omdat een recensie sinds een tijdje ook beschermd is, in ieder geval in Europa, waar art. 6:193g sub aa BW het een oneerlijke handelspraktijk noemt:
het plaatsen of doen plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten of op misleidende wijze voorstellen van consumentenbeoordelingen of sociale media-aanbevelingen, teneinde producten te promoten.
Het idee hierachter is natuurlijk het verzinnen van recensies of ze zo bijknippen dat ze positief lijken. Maar recensies en negatieve cijfers weghalen zodat het gemiddelde hoog uitkomt, kun je zien als een vorm van misleiding. Ik kan bij Prime Video geen specifieke regels vinden over wat er wel en niet mag in je recensie, maar alleen al uit de redelijkheid volgt dat een recensie gebaseerd moet zijn op wat je gezien hebt, een inhoudelijke beoordeling van het gebodene zeg maar. Het weghalen van recensies die daar niet aan voldoen, kan ik moeilijk “misleiding” door Amazon noemen.

Arnoud

Het bericht Amazon Prime vertraagt reviews met drie dagen bij Amazon’s Rings of Power verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: donderdag 8 september 2022, 08:12