“PostNL creëert nieuwe digitale kloof met online niet-thuisbriefjes”

28/06
PostNL creëert een nieuwe digitale kloof doordat het stopt met de papieren niet-thuisbriefjes wanneer een pakket niet kan worden afgeleverd, zo vindt Klaas Gravesteijn, directeur van de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Dat las ik bij Security.nl vorige week. PostNL gaat namelijk online, want “online heb je altijd de laatste informatie over waar je pakket is.” Dat lijkt dan wel een account en/of de PostNL app te vergen, en dat zou die digitale kloof gaan geven.

Vier miljoen Nederlanders zijn niet digitaal vaardig genoeg om zelfstandig digitaal zaken te doen met de overheid, zo blijkt uit onderzoek. Als je die lijn doortrekt dan is de conclusie “vier miljoen mensen kunnen niet goed omgaan met een digitale niet-thuismededeling” inderdaad zeer voor de hand liggend. En dat is dan ook terecht waar Gravesteijn zich druk om maakt.

Er worden uiteraard Kamervragen gesteld, maar ik verwacht niet dat daar meer dan dooddoeners uit gaan komen. En eerlijk gezegd heb ik ook geen juridisch argument hier tegen, behalve de zeer algemene regels over toegankelijkheid bij dienstverlening. Maar kun je spreken van ontoegankelijkheid als je een app nodig hebt voor een niet-thuisbericht? Het makkelijke tegenargument is “de app werkt ook voor blinden” (en trouwens een briefje werkt ook niet als je blind bent), dus ik denk dat je daar niet heel ver mee gaat komen.

Update: PostNL maakt wel een uitzondering voor gewone post: “Wanneer ontvang ik nog wél een niet-thuisbriefje? De zending valt onder de universele postdienst“. Daaronder vallen dus aanmaningen en facturen en dergelijke boze brieven, want die wegen gewoonlijk minder dan 20 gram.

Arnoud

 

Het bericht “PostNL creëert nieuwe digitale kloof met online niet-thuisbriefjes” verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: dinsdag 28 juni 2022, 08:04
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry