Facebook schendt de Mededingingswet met… gifjes?!

17/12
2021
Helemaal vergeten: de Britse mededingingsautoriteit (CMA) heeft Facebook bevolen de overname van gifjessite Giphy terug te draaien, aldus Ars Technica een tijdje terug. Dit omdat deze “would reduce competition between social media platforms and [] has already removed Giphy as a potential challenger in the display advertising market.” Omdat Giphy zo populair is als platform, wil “iedereen” hier van gebruik maken, waardoor Facebook meer macht heeft over de concurrentie. Wat de vraag opriep: dit zijn twee Amerikaanse bedrijven, wat heeft een Britse overheidsdienst daarover te zeggen?

Dit is natuurlijk de aloude discussie in het internetrecht, wie is bevoegd op internet. Het ietwat onbevredigende maar denk ik meest juiste antwoord is “iedereen tegelijk, alleen is de vraag hoe hard je je bevoegdheid af kunt dwingen”. Vrijwel alle andere oplossingen zijn gebaseerd op één criterium – waar de server staat, waar je bedrijf ingeschreven staat, waar de bestuurder feitelijk woont – en daar is altijd omheen te programmeren. Maar onthoud: als je een wet kunt omzeilen met een handige ICT-truc, dan heb je óf de wet niet goed begrepen óf komt er een lompe patch op de wet die jouw truc met veel collateral damage ongedaan maakt.

In dit geval is de ingreep wel te begrijpen, omdat Facebook de helft van de advertentiemarkt in de UK controleert en dus daar enorm machtig is. Waar het hoofdkantoor dan zit, is niet relevant. Een partij die zo veel macht heeft, die krijgt gewoon de mededingingswet over zich heen. En een gelukkige bijkomstigheid is dat dat ook echt afgedwongen kan worden, omdat Facebook een vestiging in Londen heeft. Trucs als andere bedrijven beboeten omdat ze op Facebook adverteren zijn dan niet eens nodig.

De kern van het probleem is dat Giphy verreweg de grootste is met hun gifjesdatabank. Iedere berichtendienst wil dus graag daar op aansluiten, en omdat Facebook die infrastructuur controleert kunnen zij dan beperkingen introduceren of zelfs mensen weigeren. Oeps, sorry Telegram helaas hebben we technische problemen de komende twee jaar. Facebook stelde daar wel toezeggingen tegenover (een redelijk geprijsde whitelabel toegang voor vijf jaar gegarandeerd) maar dat zijn mooie woorden, geen structurele oplossingen. Oeps moet niet mogelijk zijn.

Het is nog niet duidelijk wat Facebook gaat doen, maar simpelweg negeren is geen optie in deze situatie. Iedereen zit met veel interesse te kijken, want dit zet een precedent over hoe je de grote techbedrijven met het grof geweld van het mededingingsrecht kunt aanpakken.

Arnoud

Het bericht Facebook schendt de Mededingingswet met… gifjes?! verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: vrijdag 17 december 2021, 08:16
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT
Tags: Londen, Verenigd Koninkrijk

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry