Je zou denken dat die rechtszaak over SyRI niet nodig was geweest, zo logisch was die uitspraak (maar wel heel lang)

06/02
2020
Het computersysteem dat de overheid gebruikt om fraude te ontdekken, schendt de privacy. Dat meldde NRC in de langverwachte SyRI uitspraak van de rechtbank Den Haag. Die wijst de inzet van SyRI door het UWV af omdat er geen onderbouwde noodzaak is. Logische uitspraak, zou je zeggen. Maar het is wel een héle dikke lap vonnis die men neerlegt: ik heb nog nooit 118 overwegingen gezien om een eis toe te wijzen.

SyRI is bedoeld voor gemeenten om fraude met sociale voorzieningen op te sporen. Dat gebeurt door gegevens van burgers uit allerlei overheidsdatabases te koppelen. Via een algoritme komen vervolgens risicoprofielen en personen met een verhoogd risico op fraude naar voren. Grof gezegd: als in het weekend je waterverbruik hoger is dan normaal en je staat als alleenstaand bekend, dan ben je een mogelijke fraudeur, pardon een risico want kennelijk woont je partner in het weekend bij jou. Dus dan krijg je een onderzoek en moet je aantonen dat je in het weekend gewoon graag in bad gaat. (Let op dat jij de bewijslast hebt want jij moet alle relevante feiten melden, dus ook bewijzen dat je alles hebt gemeld. Ja dit is raar.)

Om als overheid de privacy van de burger te mogen inperken (“legaal schenden”), zet de wet (artikel 8 EVRM) een aantal grenzen. De eerste lijkt de makkelijkste: er moet een wet zijn die bepaalt wanneer dit mag, waarom en tot hoe ver dan. Die wet maken kostte onze overheid nog even tijd, maar hij kwam er dan toch in 2014 als een wijziging in de Wet SUWI. Deze bepaalt dat “risicomeldingen” kunnen worden gedaan binnen een samenwerkingsverband, op basis van data die een aantal samenwerkende instanties tot hun beschikking hebben.

Maar met een wet ben je er niet. Die wet moet ook een legitiem doel dienen. Daar is de rechtbank vrij snel klaar mee: fraudebestrijding is legitiem want dat kost ons allen veel geld. Zo’n 150 miljoen euro, en daar achteraan willen is legitiem. (Als de rechtbank had gezegd dat dat slechts 0,2 procent van het totaal aan uitkeringen is, dan had dat zo raar geklonken. En ik laat u tussen deze haakjes achter met de constatering “Het gemiddelde fraudebedrag per uitkering is 17 euro.”)

Oké, kennelijk legitiem dus. Maar dan komt de laatste en grootste horde: noodzakelijkheid, proportionaliteit en subsidiariteit in het licht van de doelen die de wet dient. Dit is een hele mond vol, zeg maar het juridisch equivalent van een virtual inheritance base class constructor. En juristen worden daar altijd net zo zenuwachtig van als programmeurs. Maar concreet, er moet sprake zijn van een ‘fair balance’ tussen de doelen van de SyRI-wetgeving en de inbreuk op het privéleven die de wetgeving oplevert.

De grote pijn bij SyRI zit hem hier. Met name wreekt zich dat je niet kunt zien wanneer je een verhoogd risico bent, of waarom dan precies. De wet vermeldt dat niet maar laat dat aan de implementatie over (“specificatie: het doet wat het doet”). Verder dan “je krijgt punten voor iedere risicofactor en er zijn modellen die factoren herleiden tot een signalering” lijkt men niet te zijn gekomen qua uitleg. En dat is bepaald vervelend, zeker als je bedenkt dat je met een systeem als dit juist mensen treft die toch al in een zwakke positie zitten én met wetgeving te maken hebben waarvan het niet frauderen bepaald geen sinecure is. (Had ik al gezegd dat vergeten door te geven dat je moeder 3 weken komt logeren een vorm van fraude is?) Daarmee ontbreken dus de benodigde waarborgen om fouten te voorkomen of de gevolgen daarvan in te kunnen perken.

Het belangrijkste verweer lijkt te zijn geweest dat SyRI `slechts’ een indicatie geeft en nog lang geen vonnis. Dat mag zo zijn, maar in de praktijk krijg je natuurlijk gewoon een onderzoek op je dak, en mede vanwege die omgekeerde bewijslast én de weinig juridisch onderlegde mensen die je dan treft, pakt dat dus erg vervelend uit. Oh ja, en meer dan de helft van de signaleringen was vals positief, als ik het zo snel even lees. Dan was dus een muntje opgooien “audit of niet” een stuk effectiever én legaler geweest.

Ik ga nu even iets doen waar ik vrolijk van word want ik merk dat bloggen over dít stuk faal-ict bepaald onprettig voelt. Ik heb niet snel dat ik echt bóós van het onrecht word.

Arnoud

Het bericht Je zou denken dat die rechtszaak over SyRI niet nodig was geweest, zo logisch was die uitspraak (maar wel heel lang) verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: donderdag 6 februari 2020, 08:07
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry