Facebook moet optreden tegen bitcoinadvertenties met BN’ers

18/11
Facebook moet nepadvertenties verwijderen waarin bekende Nederlanders zogenaamd cryptovaluta aanprijzen. Dat meldde Tweakers onlangs. De advertenties wijzen mensen door naar oplichtingspraktijken, waar mensen als John de Mol en Alexander “Bitcoin ads zijn nep” Klöpping als gezicht bij gebruikt worden. De fraude is enorm; de Fraudehelpdesk heeft van tientallen slachtoffers gehoord die meer dan 1,7 miljoen euro zouden zijn kwijtgeraakt. De rechtbank acht dit onrechtmatig en eist dat Facebook hier adequaat tegen optreedt, op straffe van een dik miljoen aan dwangsommen.

De oplichterij is op zich vrij simpel: er wordt een snelgeldverdienenmodel met Bitcoin aangeprezen, met 250 euro inschrijfgeld. Wie dat betaalt, krijgt een advies om meer te betalen. Doe je dat niet, dan ben je je geld kwijt. Doe je dat wel, dan ben je ook het meer betaalde kwijt. Dat is natuurlijk lastig verkopen, vandaar de inzet van bekende Nederlanders zoals De Mol of Klöpping die zogenaamd met hun echte baan stoppen omdat ze lekker binnenlopen op de bitcoin.

In juni stapte De Mol naar de rechter om Facebook (waar de meeste van die advertenties opduiken) tot stoppen te dwingen. Facebook vond dat ze al genoeg deden, men had een formulier waarmee je advertenties kon melden en die werden dan voor jou verborgen plus op onnavolgbare wijze negatief gemarkeerd. Je zou zeggen dat meer dingen doen niet heel moeilijk moet zijn, maar toch deed Facebook het niet. (Pardon, wél, maar pas toen de rechtszaak eraan kwam.)

Uit het vonnis haal ik dat Facebooks voornaamste argument is dat ze een neutraal doorgeefluik willen zijn. Ook voor advertenties. Anders ben je natuurlijk voor álles aansprakelijk, niet alleen voor evidente nepbitcoinadvertenties maar ook voor andersoortig nepnieuws en andere onrechtmatigheden. Maar daar gaat de rechter niet in mee. Facebook is veel dichter betrokken bij advertenties dan bij updates en dergelijke die mensen posten, en daarom moeten ze gewoon inhoudelijk aan de bak als er iets niet klopt in een advertentie. In ieder geval als dat structureel misgaat in steeds dezelfde situatie.

Maar hoe moet Facebook dat dan precies doen? Gezichtsherkenning op de foto, trefwoorden filteren, iets anders? Daar laat de rechter zich niet over uit. En terecht, dat is het probleem van Facebook. Ook dat dit mankracht en geld kost, is geen reden het niet te doen. Daarvoor is de verantwoordelijkheid van Facebook voor haar eigen advertentieplatform te groot en hebben de valse advertenties te veel impact.

Ik ben benieuwd; Facebook heeft hoger beroep aangetekend.

Arnoud

Het bericht Facebook moet optreden tegen bitcoinadvertenties met BN’ers verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: maandag 18 november 2019, 08:10
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry