Hoe hou je je verwerkersovereenkomsten op één lijn?

29/10
2019
Een lezer vroeg me:

Als ICT-dienstverlener krijg ik van al mijn klanten verwerkersovereenkomsten. Dat is tot daar aan toe, ik ben eigenlijk altijd ook wel verwerker. Maar iedereen doet het weer anders – en eist daarbij ook nog eens wat anders dan wat mijn leveranciers mij kunnen bieden. Hoe hou je dat nou op een praktische manier op één lijn, hoe zorg je er voor dat al die afspraken blijven kloppen? Is het echt de bedoeling van de AVG dat je bij iedere klant je contracten met de leveranciers gaat openbreken?

Ah, die verwerkersovereenkomst. Het blijft spijtig dat ze ’t ding niet afgeschaft hebben bij de AVG want het is een van de grootste tijdverspillers in de contractering. Zelden zo’n stukje contracten cargo culting gezien. Wat mij betreft blijft het devies: stoppen met dat ding. Maak scherpe privacy-specifieke afspraken in je SLA en je zit goed.

Oké, ik ben alweer rustig. Want het is een feit dat iedereen denkt dat je aparte documenten met aparte afspraken nodig hebt. En dat iedereen het anders doet, want elke casus is uniek en vereist de toegewijze inzet van een zeer ervaren jurist die op maat gesneden clausules produceert om het belang van de cliënt maximaal te dienen. En dan blijf je bezig met dit soort vragen.

Er zijn een paar manieren om dit praktisch op te lossen. Je kunt zeggen, ik heb mijn eigen verwerkersovereenkomst en daar heeft u het mee te doen. Maar als je grote klanten hebt, of de bedrijfsjurist/FG bemoeit zich ermee, dan werkt dat niet altijd. Dan kun je als alternatief een set harde en een set zachte punten voor een verwerkersovereenkomst maken. De harde zijn punten die je niet anders kunt doen, de zachte ben je bereid op toe te geven, eventueel uiterlijk tot een bepaalde grens. Dan onderhandel je in ieder geval een stuk sneller.

Als een klant iets eist dat je leverancier niet kan waarmaken, dan zit je inderdaad knel. Een van de twee zal dan water bij de wijn moeten doen. In principe zou dat de klant moeten zijn – sorry, reeds aangegane verplichtingen gaan niet zo ver en die contracten openbreken kan pas 1 juni 2020. Je kunt het natuurlijk ook als onderhandeltruc brengen: wat u nu vraagt, valt buiten de SLA dus ik moet even navragen wat dat met de prijs doet.

Want uiteindelijk zijn er geen juridische issues, er zijn alleen onderhandelpunten in juridische taal. Aarzel dus nooit een prijs te zetten op een tegenbod van de wederpartij. Je zult versteld staan hoe vaak je dan gelijk krijgt – of meer geld verdient.

Arnoud

Het bericht Hoe hou je je verwerkersovereenkomsten op één lijn? verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: dinsdag 29 oktober 2019, 08:19
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry