Mag een webshop klanten opjagen met random verkoopcijfers?

25/10
2019
Via Twitter:

Ok this is really funny, check this out. I was in the process of booking a flight via @OneTravel. Trying to make me book ASAP, they claimed: “38 people are looking at this flight”. Whoa, 38 is a lot, I have to hurry up. But first I have to check how they came up with 38 >

En dan gaat het verder met de constatering dat dat getal 38 zuiver willekeurig gekozen wordt (Math.Random() is your friend), en dus na een page reload compleet anders is. Andere mensen melden in de reacties vergelijkbare setups bij andere boeking- en bestelsites. Dat voelt nogal vuil, mensen opjagen door te schermen met “zojuist verkocht”?

In principe is het legaal om mensen aan te sporen om te kopen door ze te wijzen op beperkte voorraad of beschikbaarheid. De laatste kaarten, alleen vandaag nog korting, dat werk. Bij vliegreizen zeggen dat er 38 mensen interesse hebben is van dezelfde orde, en dat mag je dus zeggen – aangenomen dat er ook 38 mensen zijn natuurlijk.

Klopt de informatie niet, dan wordt het juridisch spannender. De wet noemt expliciet het (art. 6:193g sub g BW):

bedrieglijk beweren dat het product slechts gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn of dat het slechts onder speciale voorwaarden gedurende een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn om de consument onmiddellijk te doen beslissen en hem geen kans of onvoldoende tijd te geven een geïnformeerd besluit te nemen;

Dat gaat vooral over de tijd van beschikbaarheid, maar het lijkt me evident dat ook bedrieglijk beweren dat er nog maar zeer beperkte voorraad is misleidend is. (Je kunt op zijn minst zeggen dat “nog slechts 3 op voorraad, wees er snel bij” hetzelfde is als “over een uur is ’t uitverkocht, wees er snel bij”.)

De crux zit natuurlijk in dat “bedrieglijk”. Dat impliceert een zekere mate van actieve wetenschap dat het niet waar is wat je zegt, en natuurlijk vinden we dat misleiding. Een geïnformeerde gok (je hebt er nog 3, je weet dat je er normaal 4 per uur verkoopt, dus je roept “over een uur is het op”) lijkt me een heel ander verhaal.

Hier is het getal natuurlijk opzettelijk willekeurig gekozen, dat wijst op bedrog. Tegelijk zit er wel iets van kennis achter, in dit geval was het willekeurige getal altijd tussen 28 en 45 bij deze vlucht. Dan zou je kunnen zeggen, ik weet dat er altijd 30 à 40 mensen naar deze vlucht kijken en ik wil niet te veel detail onthullen (en de site vertragen door een realtime check in de besteldatabase) daarom de quick fix van een random getal tussen die grenzen. Dat voelt erg bijdehand maar ik kan het niet

Over bijna uitverkocht gesproken: The Future is Legal op 15 november. We hebben een uniek programma, van zelfrijdende auto’s tot de toekomst van identiteit, het spotten van fakenews, Society 3.0 en digitale burgerrechten. Oh en er rijdt ook een robot rond. Wees er snel bij, want er zijn nog maar ,script>document.write(Math.random()*38 kaarten te koop!

Arnoud

Het bericht Mag een webshop klanten opjagen met random verkoopcijfers? verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: vrijdag 25 oktober 2019, 08:13
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry