Volgens Google heeft onze schadeclaim ‘geen grondslag’. Eh, pardon?

23/10
2019
Begin deze zomer verzochten we Google en Facebook ons een schadevergoeding te betalen. Facebook zweeg, maar Google reageerde. Dat ze geen verantwoordelijkheid nemen, is eigenlijk de strekking van hun reactie. Dat kunnen wij natuurlijk niet onweersproken laten.

Een schadevergoeding lijkt ons logisch, omdat wij afgelopen jaren belachelijk veel tijd en energie moesten besteden aan de praktijken van deze twee bedrijven. Keer op keer maken ze inbreuk op onze privacy en communicatievrijheid, en onze kerntaak is het opkomen voor deze grondrechten.

Facebook reageerde niet. Ook niet op onze herinnering. Google stuurde ons na acht weken een briefje waarin het zegt dat onze claim ‘geen grondslag’ heeft.

Eh, pardon? Geen grondslag? En wat is dit dan?

2010: Google verzamelt illegaal wifi-data

2012: Google dupeert gebruikers met willekeur

2013: Google overtreedt het Nederlands privacyrecht

2014: Google hield datalek maandenlang verborgen

2018: Google verstopt LGBT-content

2018: Google censureert informatie over abortus

2018: Google blokkeert open source-initiatief Blender

2018: Google stalkt z’n gebruikers

2019: Google lekt op grote schaal persoonsgegevens

2019: Google verdient aan tegenwerking vaccinatieprogramma’s

2019: Google is te weinig transparant en niet bereikbaar, terwijl hun invloed enorm is

2019: Google-medewerkers luisteren Nederlandse gesprekken mee

2019: Google promote rechts radicale content

2019: Google werkt desinformatie in de hand

Dit is een kleine greep uit de bak met problemen waar we ons dankzij de schaamteloze datapraktijken van Google mee bezig moesten houden. Nog lang geen volledige inventarisatie dus, want daar hebben we de tijd niet voor. Daarnaast willen we ons niet steeds op incidenten richten, maar willen we werken aan oplossingen voor de lange termijn.

Beloftes tot beterschap zijn niets waardBij een hoop schandalen zal Google zeggen: ‘ja maar inmiddels doen we hier van alles tegen’. Soms klopt dat, vaak ook niet. Hoe dan ook blijkt telkens weer dat journalisten, klokkenluiders of burgerorganisaties als Bits of Freedom eerst een schandaal aan het licht moeten brengen, voordat er iets gebeurt. Om op te komen voor de rechten van mensen moeten we bij elke uitglijder tijd steken in het onderzoeken van oorzaken en gevolgen, moeten we de uitkomsten daarvan publiceren, en worden we gevraagd de media erover te woord te staan. Elke verbroken belofte betekent vervolgens weer werk voor ons.

Tijd beter besteedVeel liever zouden wij onze tijd en energie steken in het tegenhouden van slechte wetgeving in Brussel en Den Haag. Aan het ontwikkelen van nieuwe ideeën over hoe het internet er wél uit zou moeten zien. Aan het helpen van mensen om hun internetervaring veiliger te maken. Daarom lijkt het ons niet meer dan logisch dat Google en Facebook ons een schadevergoeding betalen. Geld dat we vervolgens meteen zullen steken in het verder bestrijden van de schadelijke gevolgen die zullen blijven komen zolang ze vasthouden aan hun ongezonde verdienmodel. Want daarin vinden we de kern van de meeste problemen.

Lees hoe wij de zaak bij de kern willen aanpakken, in plaats van aan symptoombestrijding te blijven doen

Datum: woensdag 23 oktober 2019, 11:22
Bron: BitsOfFreedom
Categorie: Internet en ICT
Tags: België, Brussel

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry