Politie waarschuwt voor Nextdoor, maar maakt er ook reclame voor

09/08
2019
De politie in onder meer Gelderland en Groningen waarschuwt via social media voor buurtapp Nextdoor. Het platform hanteert dubieuze wervingspraktijken waarbij het persoonsgegevens van gebruikers inzet. Opmerkelijk, deze waarschuwing, want in andere plaatsen promoot de politie juist Nextdoor-projecten. Het onderstreept een punt dat wij al langer maken: de politie heeft geen social media-beleid en dat is een probleem.

Nextdoor is een app van een Amerikaans bedrijf waarmee buurtbewoners elkaar op de hoogte houden van wat er in de omgeving gebeurt. Ze kunnen verdachte situaties doorgeven, maar ook activiteiten organiseren. Nextdoor kan dan zoveel mogelijk data over zo veel mogelijk mensen verzamelen, om die vervolgens te exploiteren. Voor dit soort praktijken gebruikt denker Shoshana Zuboff het begrip ‘surveillancekapitalisme’.

Kleine lettertjesNextdoor heeft in de kleine lettertjes staan dat de namen van gebruikers mogen worden ingezet voor de promotie van de app. Aangezien vrijwel nooit iemand de gebruikersvoorwaarden leest, komt het voor velen als een zeer onaangename verrassing als hun buren een brief op de mat vinden die namens hen is verzonden, met de aanmoediging de app ook te gaan gebruiken. Media melden dat mensen aangifte hebben gedaan wegens identiteitsfraude, en sommige politiekorpsen raden het gebruik nu actief af in berichten die ze op Twitter en Facebook plaatsen. (Want die platformen vertonen kennelijk geen problematisch gedrag?)

Hoezo?Andere korpsen maken actief gebruik van Nextdoor. Agenten in Hendrik Ido Ambacht poseerden vrolijk met een vlag van het bedrijf. De politie Den Haag heeft zelfs een ‘officiële pagina’ op de Nextdoor-website. Hoezo promoten zij producten van dubieuze Amerikaanse bedrijven die maar één doel hebben: zoveel mogelijk data over zoveel mogelijk burgers verzamelen om deze linksom of rechtsom te gelde te maken? En hebben de korpsen die met Nextdoor werken ook gebruikersvoorwaarden geaccepteerd waarin staat dat uit naam van de gebruiker – de politie dus – uitnodigingen mogen worden verzonden aan mensen die nog geen Nextdoor-gebruiker zijn?

Geen beleidHet ene korps zegt dus: wees verstandig en gebruik Nextdoor niet, terwijl het andere korps zegt: welkom op onze Nextdoor-pagina en sluit je aan. Het is iets waar we vaker tegenaan lopen: de politie heeft geen consequent social media-beleid en lijkt eigenlijk maar wat te doen. Mogen ze kritische mensen blocken op Twitter, terwijl het kanaal ook wordt gebruikt voor communicatie als er storing is bij 112? Is het de rol van politiemensen om reclame te maken voor dataslurpende apps? Is het hun taak om platformen of apps af te raden? Welke platformen mogen ze zelf wel of niet gebruiken?

Van het kastje naar de muurDe politie doet serieus werk, en moet zichzelf dan ook serieus nemen in de communicatie met burgers. Bij het stellen van vragen om hier helderheid over te krijgen worden we van het kastje naar de muur gestuurd. Het lijkt dat binnen het politieapparaat eigenlijk niemand weet waar hun keuzes op gebaseerd moeten zijn. Dit is onnodig en doet geen recht aan het belang van het werk van de politie. Het is tijd dat er een consequent en helder beleid wordt ontwikkeld waarin het belang van onze vrijheid en privacy zwaar weegt.

Datum: vrijdag 9 augustus 2019, 14:53
Bron: BitsOfFreedom
Categorie: Internet en ICT
Tags: Buren, Gelderland, Groningen

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry