De dubbele petten van Amazon

22/07
2019
De enorme macht van enkele techbedrijven krijgt steeds meer aandacht. Terecht, want hun invloed op onze communicatie, cultuur en maatschappij is enorm. Met hun platformen nestelen ze zich steeds meer in de interacties tussen burgers, consumenten, bedrijven en overheden.

Als het aankomt op de verkoop van spullen is Amazon het schoolvoorbeeld van zo\'n machtig platform. Niet geheel toevallig richt de Europese Commissie haar pijlen op Amazon.

Europese Commissie onderzoekt datagebruik AmazonDe Europese Commissie kondigde vorige week aan een onderzoek te starten naar Amazon omdat het bedrijf mogelijk op oneerlijke wijze concurreert. Doordat Amazon inzicht heeft in de verkoopgegevens van onafhankelijke verkopers op het platform, kan zij koopgedrag voorspellen en bijvoorbeeld producten die bij andere verkopers populair zijn zelf op de markt brengen. Dat is mogelijk in strijd zijn met de Europese mededingingsregels.

Ook gaat de Commissie onderzoeken hoe Amazon de “Buy Box” samenstelt en welke rol (concurrentiegevoelige) gegevens van verkopers daarbij spelen. De Buy Box is een zeer prominente plaats op de website van Amazon die gebruikers in staat stelt het weergegeven product direct toe te voegen aan hun winkelwagen. Het zal niemand verbazen dat wiens product in de Buy Box staat, substantieel meer zal verkopen dan de concurrentie. Een goed voorbeeld van de hoge mate waarin het lot van verkopers in handen van Amazon ligt.

Dubbele PettenDeze problematiek is een typisch symptoom van de macht en dubbele petten van bedrijven als Amazon. Amazon is namelijk niet alleen oppermachtig als aanbieder van een internationaal opererend platform waarop je spullen kan kopen en verkopen; het handelt zelf ook als verkoper op haar eigen platform. Het bevindt zich daardoor in een enorm geprivilegieerde positie. Door allerlei gegevens op haar platform te verzamelen en analyseren kan zij in detail zien wat wel of niet populair is en voorspellingen doen over wat in de toekomst goed zal verkopen. Vervolgens kan Amazon bijvoorbeeld de populaire producten zelf gaan verkopen of alvast op aankomende trends inspelen. Concurrerende verkopers die veelal afhankelijk zijn van het platform van Amazon om hun producten aan de man te brengen, beschikken niet over deze unieke informatiepositie.

We moeten oppassen dat we de problematiek rondom online platformen niet vernauwen tot uitsluitend een concurrentievraagstuk

We schreven eerder al hoe Spotify zichzelf in precies dezelfde positie manoeuvreerde door twee podcastlabels over te nemen. Netflix, Apple en Google bevinden zich binnen hun sector in vergelijkbare geprivilegieerde posities. Netflix is naast distributieplatform uitgegroeid tot een belangrijke maker van series en films. En Google en Apple bepalen niet alleen wat wel en niet in de app store mag worden aangeboden, ze draaien daar ook hun eigen advertentieplatform op en bieden via hun app store ook hun eigen (concurrerende) apps aan.

De negatieve consequenties van zo’n machtspositie en dubbele petten komen steeds meer aan het licht. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een marktstudie van de ACM eerder dit jaar dat Google en Apple in hun app store mogelijk hun eigen apps voortrekken ten opzichte van andere apps, apps onderling ongelijk behandelden en onvoldoende transparant en toegankelijk zijn richting app ontwikkelaars.

Pak problematiek platformen breed aanWe juichen het toe dat de Commissie een onderzoek start naar Amazon. Het mededingingsrecht kan zeker een rol spelen in het beteugelen van de excessen en macht van platformen. Maar we moeten oppassen dat we de problematiek rondom online platformen niet vernauwen tot uitsluitend een concurrentievraagstuk. De onderliggende oorzaken zijn een stuk veelzijdiger en vragen om een brede aanpak.

Lees ook onze analyse van de problemen rondom ons communicatielandschap (in het Engels).

Probleemanalyse platformen

Datum: maandag 22 juli 2019, 08:33
Bron: BitsOfFreedom
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry