Defensie investeert in zonneauto Lightyear One

25/06
2019
Het is 05.23 uur als vanochtend de zon opkomt boven Katwijk. Op dat vroege uur is het prototype van de revolutionaire ‘zonneauto’ Lightyear One onthuld. Even later tekende Defensie het koopcontract voor dit voertuig van de firma Lightyear dat in 2020 wordt afgeleverd.

Het contract tussen Defensie en Lightyear wordt getekend door luitenant-generaal Mario Verbeek.

Dit gebeurde op het terrein van het voormalig marinevliegkamp Valkenburg door commandant Defensie Ondersteuningscommando luitenant-generaal Mario Verbeek. Ook Commandant der Strijdkrachten luitenant-admiraal Rob Bauer was erbij.

Streven naar duurzaamheid

De investering is geboren vanuit de Defensiebrede ambitie om aan te sluiten bij het Rijksbeleid te streven naar meer duurzaamheid. Defensie is daarom zeer geïnteresseerd in een wagenpark dat zich door waterstof, elektriciteit of zonne-energie kan verplaatsen. Het prototype, de LightyearOne, heeft geïntegreerde zonnecellen en is volledig ontworpen op energie-efficiëntie. Bauer: “Door de aankoop van dit voertuig verkrijgt Defensie kennis en ervaring uit de eerste hand, over het autonoom realiseren (zonne-energie) van de benodigde energie om te verplaatsen.”

Operationele voordelen

In de toekomst kan de zonneauto Defensie operationele voordelen bieden. De LightyearOne wordt met een regulier stopcontact bijvoorbeeld vrijwel net zo snel opgeladen als andere elektrische auto's via een speciaal oplaadpunt. Ook wordt de behoefte aan verzwaarde infrastructuur veel minder.

Verkleinen logistieke footprint

De voordelen gelden zeker in zonnige missiegebieden. Elektrische voertuigen verkleinen daar de logistieke footprint. Je hoeft namelijk geen brandstof aan te leveren. En met voldoende zon hoeft een voertuig als de Lightyear niet eens aan een laadpaal. In Australië bijvoorbeeld leveren de panelen meer energie op dan dat de auto aan energie kost.

Het onderhoud aan zo´n auto zorgt ook voor de kleinere logistieke footprint. In een elektrische auto zit geen brandstofmotor, en dat scheelt veel bewegende delen die kunnen slijten. Er zit ook geen versnellingsbak in en geen brandstofpomp. Simpel gezegd komt het neer op minder bewegende onderdelen, dus minder onderhoud. Verbeek: “Defensie moet investeren in innovatie om ook in de toekomst de operationele slagvaardigheid te waarborgen.”

Lightyear en inzet

De firma Lightyear is ontstaan uit een team van de Technische Universiteit Eindhoven. Dit team won in de klasse meerpersoonsauto’s (Cruiser Class) de 1e prijs in de World Solar Challenge.

De keuze van Defensie voor de Lightyear is gemaakt omdat Lightyear een van de weinigen is die een auto bouwt waarin meerdere passagiers passen. En die bovendien streeft naar een zeer hoge actieradius (725 kilometer). Ook is de Lightyear One het enige voertuig dat qua voertuigklasse op meerdere plekken binnen Defensie ingezet kan worden, bijvoorbeeld voor verschillende vervoerstaken. Defensie kan door nu al mee te doen waardevolle informatie verzamelen en ervaring opdoen.

Meer overeenkomsten

De investering in Lightyear staat niet op zichzelf. Op 1 juli worden verschillende aanvullende Rijksbrede raamovereenkomsten getekend voor de levering van innovatieve voertuigen. De ontwikkelingen in de markt voor deze auto’s gaat razendsnel. Het aanbod aan modellen neemt toe en de actieradius van de auto’s wordt snel groter.

Met de handtekeningen volgt de Rijksoverheid deze ontwikkelingen en ontstaat een breed assortiment van zowel batterij-aangedreven auto’s als auto’s die rijden op waterstof. 

Datum: dinsdag 25 juni 2019, 11:28
Bron: Defensie
Categorie: Algemeen
Tags: Eindhoven, Katwijk, Noord-Brabant, Zuid-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry