Facebook overtreedt mogelijk AVG door medewerkers posts te laten labelen

09/05
Facebook overtreedt mogelijk de Europese privacyverordening AVG door medewerkers van daarvoor aangestelde bedrijven te laten kijken naar posts om ze te labelen. Dat las ik bij Tweakers maandag. Een team van 260 mensen uit India leest al jaren alle berichten (inclusief foto’s) om die van labels te voorzien, zo ontdekte Reuters namelijk. Die labels classificeren de berichten in vijf “dimensies”, zodat Facebook kan leren van wat mensen posten en hoe daarop in te springen. En er zal ook vast een AI mee getraind worden. De privacyzorg zit hem dan in het feit dat er geen aparte toestemming is gevraagd voor dit labelen. Maar moet dat dan, van de AVG?

De AVG kent inderdaad de eis van toestemming – maar naast toestemming zijn er nog vijf zogeheten grondslagen om met persoonsgegevens te werken. Als je gegevens bijvoorbeeld nodig hebt om een contract af te handelen, dan heb je geen toestemming nodig. Webshops die aanvinkvakjes inbouwen met “ik geef toestemming bovenstaande gegevens te gebruiken om mijn bestelling te behandelen” snappen er dus niets van. Die toestemming is helemaal niet nodig.

De controversieelste grondslag is die van het “eigen gerechtvaardigd belang”. Dan zeg je namelijk, ik heb een belang als bedrijf om dit gewoon te gaan doen, maar ik heb wel rekening gehouden met je privacy door maatregelen A en B te nemen. Controversieel, omdat je hiermee eigenlijk weigert de ander te vragen om toestemming en veel mensen gewoon verwachten dat je toestemming vraagt waar nodig. Maar ook weer gerechtvaardigd omdat je soms nu eenmaal geen toestemming kúnt vragen. Een triviaal voorbeeld is camerabewaking of fraudedetectie in je betaalpatronen.

Facebook vraagt dus geen toestemming om berichten die post (of als privébericht verstuurt) voor te leggen aan haar labelingsteam. Dat zouden ze dus moeten rechtvaardigen onder dat eigen belang. Het belang zie ik: je herkenning van soorten berichten verbeteren is een wenselijk en nuttig doel, zeker gezien de druk op Facebook om terrorismeverheerlijking, nepnieuws, opruiing en dergelijke te kunnen detecteren en weren.

De discussie die je dan krijgt, is in hoeverre Facebook dit kan rechtvaardigen. En dat komt vaak neer op hoe zeer men rekening houdt met de privacy van personen. Mijn juridische onderbuik zegt dat een bericht tonen aan een intern team dat er een label op plakt (pardon, “verrijkt met een AI-ready dimensie”, dank u marketingafdeling) niet heel erg een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer is. Het label heeft geen enkel gevolg voor het bericht zelf, dit wordt niet verwijderd of aangepast op basis van de beoordeling. Plat gezegd, hier merk je niets van.

Twijfel heb ik wel bij het stukje van de privéberichten, want ook die worden gelezen. Het voelt principieel niet juist om een direct bericht tussen A en B te lezen en te taggen, ook niet als die tag verder nergens gebruikt wordt. Dat is gewoon privé, afblijven. Maar ik kan niet ontkennen dat ook hier het argument “je merkt er niets van” opgaat.

Arnoud

Het bericht Facebook overtreedt mogelijk AVG door medewerkers posts te laten labelen verscheen eerst op Ius Mentis.

Datum: donderdag 9 mei 2019, 08:10
Bron: Iusmentis Blog
Categorie: Internet en ICT
Tags: India

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry