Zware cycloon Fani trekt Noordoost-India in

03/05
Wie weleens stormwinden over een recreatiehaven heeft zien gaan, weet hoe dat eruit ziet. Alle bootjes klotsen op en neer, slaan met geweld tegen elkaar of tegen de kade en veel trossen slaan los. Als de storm is geluwd, blijft er één grote ravage over. Stel je ditzelfde beeld nu voor bij een orkaan, een veel en veel heftiger weerfenomeen dan een storm. Daar kunnen ook grote zeeschepen niets tegen beginnen. Trossen en ankers houden dat niet, boten knallen tegen de kades en als ze losslaan is dat zeer gevaarlijk. Bij MeteoGroup begeleiden we veel schepen, met verwachtingen en analyses. Een tweetal schepen bevindt zich in de invloedssfeer van de cycloon. Deze krijgen specifieke aandacht.

Categorie 4
Fani is de heftigste cycloon voor de regio in 20 jaar. Vanochtend vroeg, onze tijd, is deze het Indiase land opgetrokken met winden die snelheden van 240 kilometer per uur bereikten en uithalen tot 295 kilometer per uur gaven. Deze sterkte hoort bij een categorie 4-cycloon (volgens de Saffir-Simpson schaal), de een-na-hoogste categorie. Nu Fani het land op is gekomen, zal deze geleidelijk in sterkte gaan afnemen. Immers, de afgelopen dagen haalde de cycloon zijn energie uit het warme water van de Golf van Bengalen en die energiebron wordt nu afgesloten.

Maar het grote gevaar begint nu pas. Er leven zo’n 100 miljoen Indiërs in het pad dat Fani gaat volgen, noordwaarts. Er zijn drie grote bedreigingen: enorme vloedgolven, verwoestende winden en hevige regenval. Er kan op veel plekken de komende twee etmalen 200 tot 500 millimeter aan regen vallen. Dat zijn hoeveelheden die meestal gedurende meerdere maanden pas bereikt worden.

Alle schepen varen uit
Alle schepen hebben een trackingsysteem waardoor ze zijn te volgen. Via marinetraffic.com wordt dat fraai in beeld gebracht. Wie op de kaart van vanochtend kijkt, zie afbeelding 3, ziet duidelijk wat er aan de oostkust aan de hand is. Er liggen namelijk geen schepen meer voor de kust, alle vaartuigen zijn de Golf van Bengalen opgetrokken. Het liefst zo ver mogelijk van het oog van Fani vandaan. Rondom de cycloon zijn er golven tot zo’n 15 meter hoogte en orkaanwinden, fenomenen waar je liever vandaan blijft.

Route-analysten
Onze route-analysten hebben contact met vele schepen, overal ter wereld. Ditmaal waren er twee schepen die vlakbij het oog van Fani vertoefden. Voor beide schepen is een aangepaste route aanbevolen. Afbeelding 4 toont een schip dat oorspronkelijk een linea-recta doorsteek zou gaan maken naar de zuidpunt van Sri-Lanka. Daarna zal deze doorvaren en via Kaap de Goede Hoop op de zuidelijke Atlantische Oceaan uitkomen. Om de heftigste winden en hoogste golven te vermijden, is de routering momenteel iets anders. Daarmee worden risico’s verminderd.

Afbeelding 5 toont een ander schip, dat vanaf de Golf van Bengalen de haven van Paradip aan de oostkust, moet bereiken. Ook hier zie je dat er geen directe lijn naar de kust wordt getrokken, maar er eerst een omtrekkende beweging plaats vindt. Opdat het schip zo veilig mogelijk én met zo min mogelijk tijdverlies in de geplande haven kan aankomen.

Meer weten over de dienstverlening van MeteoGroup voor de scheepvaart? Ga dan naar de business to business website en bekijk de vele opties om begeleid te worden. Bijvoorbeeld door het programma SPOS. Of lees ons verhaal over de inzet van ex-zeevarenden in de weerkamer.

Bronnen: MeteoGroup, Eefje Verhoeven, Joint Typhoon Warning Center, Marinetraffic.com, CNN, NASA.

Datum: vrijdag 3 mei 2019, 14:13
Bron: Meteo Consult
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: India, Sri Lanka

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry