Madrid in de smog

05/12
Madrid legt het verkeer aan banden. Vanwege de hoge concentraties stikstofdioxide geldt sinds vanochtend op de grote rondweg van Madrid, de M-30, een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Ook op de toegangswegen vanaf de M-30 naar het centrum gelden deze snelheidsbeperkingen. Bovendien verzoekt de gemeente haar inwoners met klem om het openbaar vervoer te pakken. Het is de combinatie van een stevig hogedrukgebied en het vele verkeer dat deze maatregelen noodzakelijk maakt.

Te vuile lucht
Het is de eerste keer sinds 24 januari van dit jaar dat een snelheidsbeperking wordt ingevoerd. De gemeente zal vandaag rond lunchtijd beslissen of deze maatregel langer moet aanhouden om de luchtkwaliteit weer op een aanvaardbaar niveau te krijgen. De stikstofconcentraties zijn vooral te wijten aan het auto- en vrachtverkeer. Madrid is een zeer drukke stad, met dus veel vervoersbewegingen. Dit zijn veel taxi’s, maar ook personenauto’s, busjes, bussen en vrachtwagens. Die rijden deels dwars door de stad, maar in veel gevallen nemen ze ook stukken van de eerste rondweg rond het centrum; de M-30.

De uitstoot van stikstofdioxide begint bij het transport. Maar de weersituatie kan de omstandigheden verbeteren of verslechteren. Als het fors waait, zal veel van de vervuiling wegwaaien en zich verspreiden over een groter gebied. Als het regent, slaat veel vervuiling neer. Maar als het zoals de laatste dagen, windstil is, wordt het lastig. Dan hoopt de vervuiling zich op.

Hogedrukweer houdt vuil vast
Dat ophopen gebeurt onder een stevig hogedrukgebied. Het ligt al een paar dagen boven Spanje en lijkt ook nog wel een paar dagen in die contreien te blijven hangen. Een hogedrukgebied bestaat altijd uit dalende luchtbewegingen. En als lucht daalt, wordt deze opgewarmd. Daardoor is er inmiddels op vrij lage hoogte boven de stad een zogeheten inversie ontstaan. Die inversie is een onzichtbaar deksel dat ertoe leidt dat lucht uit de onderste 200 meter niet kan mengen met lucht erboven. De gevolgen zijn gelijk duidelijk: alle vervuilingsdeeltjes hopen zich in de leefomgeving op. Tel daarbij op dat Madrid dan wel op een hoogvlakte ligt, maar wel aan een paar zijden is omgeven door berggebieden en je weet dat vervuiling lang en hardnekkig boven de stad kan blijven hangen.

Hogedrukwerking en smog gaan vaak samen met mist. Alle uitlaatgassen en andere vervuilingsdeeltjes werken als een soort plakmiddel voor vocht. Het vocht uit de lucht hecht zich gemakkelijk aan die deeltjes en vormt zo een mistige, grauwe deken. Menigeen in Madrid zal dan ook hopen op een stevig windje dat snel de viezigheid verjaagt.

Bronnen: MeteoGroup, El País, mambiente.munimadrid.es

Datum: woensdag 5 december 2018, 12:22
Bron: Meteo Consult
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Madrid, Spanje

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry