De nieuwe Europese wet voor gegevensbescherming is een zegen

22/05
2018
Op 25 mei gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in. Vanaf dat moment heb jij meer regie over je eigen persoonsgegevens en kunnen bedrijven, overheden en andere organisaties die onzorgvuldig met jouw data omgaan daarvoor worden gestraft. Het gemor vanuit het bedrijfsleven over de nieuwe regels snappen we niet; de regels zijn een zegen.

Deze wet is er voor jouw beschermingDe wet zorgt ervoor dat bedrijven op zorgvuldige en veilige wijze met jouw gegevens om moeten gaan. Je hebt bijvoorbeeld het recht om te weten hoe bedrijven dat doen, welke gegevens ze allemaal verzamelen en waarvoor. Je mag je gegevens inzien, wijzigen als ze niet kloppen en verwijderen als ze niet meer nodig of relevant zijn. En als er een geautomatiseerde beslissing over je wordt gemaakt, dan heb je het recht om te weten hoe de beslissing is gemaakt, moet je de beslissing kunnen aanvechten en heb je het recht op menselijke bemoeienis bij die beslissing.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang op 25 mei de speciale AVG-editie

Het maatschappelijk belang van zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens weegt met gemak op tegen de kosten die bedrijven moeten maken om dit voor elkaar te krijgen.

Het is normaal om eisen te stellen aan bedrijvenZo vlak voor het moment waarop de regels ingaan beginnen bedrijven zich zorgen te maken over de regels en of ze er wel aan voldoen. Die zorgen worden natuurlijk ook gevoed door het leger van juridische adviseurs dat klaar staat om bedrijven daarbij te helpen. Maar uiteindelijk is het helemaal niet zo moeilijk: je moet als bedrijf een valide reden hebben om persoonsgegevens te gebruiken of bewaren én je moet goed vastgelegd hebben hoe je dat doet. En ja, dat kost wat moeite.

Maar sinds wanneer vinden we het een probleem om bedrijven wat extra werk te bezorgen zodat we allemaal veiliger en gezonder kunnen zijn? Het is toch normaal om eisen te stellen over de brandveiligheid van kantoorlocaties? En hoewel het bedrijven moeite kost om te voldoen aan milieuwetgeving, zijn we blij dat die wetgeving er is. Dat geldt ook voor deze Europese regels: het maatschappelijk belang van zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens weegt met gemak op tegen de kosten die bedrijven moeten maken om dit voor elkaar te krijgen.

Elke keer dat jij een mailtje ontvangt over herziene privacyvoorwaarden of met de vraag om je opnieuw in te schrijven voor een nieuwsbrief, is er ergens een bedrijf dat haar zaken op orde probeert te krijgen.

Gedwongen nadenken: is alles op orde?In de afgelopen jaren zijn we er bijna aan gewend geraakt dat bedrijven op een vrij naïeve manier met persoonsgegevens omgaan. Allerlei databases met gevoelige informatie werden zonder echt na te denken aangelegd en soms zelfs online gezet. De nieuwe regels dwingen bedrijven om daar eens goed naar te kijken en vaak een kleine inhaalslag te maken. Dat is de reden waarom ook jij waarschijnlijk mailtjes hebt ontvangen met herziene privacyvoorwaarden of de vraag om je opnieuw in te schrijven voor een nieuwsbrief. Elke keer dat je zo\'n mailtje ontvangt, komt dat van een bedrijf dat haar zaken op orde probeert te krijgen.

Het is dus alleen maar goed dat bedrijven, overheden en andere organisaties nu gedwongen worden om na te denken over hoe ze met jouw persoonlijke gegevens omgaan. Uiteindelijk heeft iedereen daar baat bij.

Lees verder:
Open brief aan financieel adviseurs: handel in het belang van de gebruiker

Online marketeers omarmen nieuwe privacyregels

Datum: dinsdag 22 mei 2018, 08:00
Bron: BitsOfFreedom
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry