Met het recht op inzage heb je recht op de hele hand

17/07
Sinds de nieuwe privacyregels hebben veel organisaties het je makkelijker gemaakt inzicht te krijgen in de gegevens die ze over je hebben. Maar dat wil niet zeggen dat zo’n overzicht altijd compleet is. Verre van zelfs.

Meer inzicht geeft je meer controleSinds de nieuwe privacyregels hebben veel organisaties iets geregeld waarmee je makkelijk inzicht krijgt in de gegevens die ze over je hebben. Dat is mooi, want als jij weet welke gegevens een organisatie over je heeft heb je meer controle. Je kunt foute registraties laten corrigeren, je kunt beter inschatten op basis van welke gegevens een organisatie beslissingen over je neemt én je kunt beter beslissen of je wel van hun diensten gebruik wilt maken.

Ook al geven organisaties je nu een vinger, je hebt recht op de hele hand.

Inzagerecht is een oud rechtJe zou denken dat die regels heel vernieuwend zijn, maar niets is minder waar. Het recht op een overzicht van jouw persoonsgegeven die een organisatie van je heeft, dat had je ook al onder de oude regels. Organisaties moesten je dus al jarenlang inzage geven als je daarom verzocht. Dat ze dit regelmatig niet of onvoldoende deden laat vooral zien hoe organisaties in het verleden weinig hun best deden om transparant te zijn. Dat ze nu wel hun best doen is luiheid (want met alle aandacht voor de nieuwe regels is de kans dat meer gebruikers van hun recht gebruik maken een stuk groter) en risicomijding (er is veel meer aandacht voor handhaving).

Hoeveel werk kan het zijn?Tot zover het sarcasme. Want het is natuurlijk wél mooi dat je nu bij veel organisaties makkelijk een overzicht van de gegevens die ze over je hebben kunt downloaden. De precieze invulling wisselt nogal. Eén van die organisaties waar je zo’n overzicht kunt downloaden, is Spotify. Als je via de website inlogt kun je bij de privacy-instellingen een “geconsolideerde versie van [je] gegevens” downloaden. Het gekke is dat het samenstellen van dat overzicht “tot 30 dagen [kan] duren om te voltooien.” Verrassend, met de stand van de techniek van vandaag de dag. 🙂

Als jij precies weet welke gegevens een organisatie over je heeft, heb je meer controle.

Het overzicht dat je krijgt is best interessant. Het is vergelijkbaar met gegevens die je kreeg toen je onder de oude regels een overzicht opvroeg. Je krijgt een overzicht van de muziek die je in de laatste drie maanden geluisterd hebt, waar je zoal op gezocht hebt, hoe je playlists er uit zien en welke andere gebruikers je volgt. Dat alles in een open, gestandaardiseerd format, dat, als je een beetje handig bent, met een programmaatje of bij een concurrerende dienst kunt inlezen. Yeah voor Spotify.

Mooi maar incompleetMaar het overzicht is, gek genoeg, wel beperkter dan het overzicht dat je eerder, onder de oude regels, kreeg. Zo krijg je nu alleen nog maar te zien naar welke nummers je wanneer geluisterd hebt. Een jaar eerder vertelde Spotify je ook nog andere details. Ik kon toen precies zien wanneer ik welk liedje had opgezet, vanaf welk apparaat ik dat deed, of ik thuis was of niet (op basis van combinatie IP-adres en tijdstip), of ik expliciet voor die ene track koos of dat het domweg de volgende in de playlist was en of ik het liedje wel helemaal had afgeluisterd.

Maar het overzicht is ook op andere manieren incompleet. Na dat Spotify mij een jaar geleden een eerste overzicht gaf volgde een maandenlange wisseling van e-mails en brieven. Ik wilde graag een overzicht van álle gegevens die Spotify van mij had. Mijn volharding werd beloond: Spotify stuurde me uiteindelijk ook een overzicht van gegevens over uitgevoerde A/B-testen, getoonde advertenties, de software op mijn telefoon en wanneer ik welke pagina op hun website had bezocht. Al die gegevens ontbreken ook nu, terwijl je daar net zo goed recht op hebt.

Je hebt recht op de hele handHet kan zijn dat Spotify met het overzicht wil voldoen aan het beperktere recht op data-portabiliteit, maar niet op het recht op inzage. Maar dat wordt niet duidelijk uit de begeleidende tekst én verandert niets aan jouw recht op inzage in ál jouw gegevens. Het is mooi dat organisaties het je nu makkelijker maken om inzicht te krijgen in de gegevens die ze over je hebben. Maar dat betekent niet dat jij daarmee alles weet wat zij over jou weten. Dus, blijf kritisch. Ook al geven organisaties je nu een vinger, je hebt recht op de hele hand.

En, mocht je nieuwsgierig zijn: Spotify heeft me nog altijd niet het volledige overzicht verstrekt. Ze zijn er mee bezig, zeggen ze.

Datum: dinsdag 17 juli 2018, 07:01
Bron: BitsOfFreedom
Categorie: Internet en ICT

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry