Kinderen geluk bijbrengen via mindfulness

16/07
AMSTERDAM (EZPress) - De media staan er vol van tegenwoordig: jongeren met stress, depressie- en burn-out-klachten. Niet alleen studenten, maar ook kinderen in het basisonderwijs ervaren druk. Er wordt gepiekerd en gepeinsd. Stress slaat toe. Om hier verandering in te brengen organiseert All Happy Schools in het najaar een zogenoemde Mindfulness Challenge op basisscholen in Nederland. Via video’s en online opdrachten gaan zij een maand lang - gratis - aan de slag met hun bewustzijn.

Helena Blüm, oprichtster van All Happy Schools: Eén van de drijfveren waarom wij dit unieke concept aanbieden op basisscholen is, omdat wij vinden dat er te weinig aandacht is voor sociaal emotionele ontwikkeling in het huidige onderwijssysteem. Dat focust op extrinsieke doelen en de nadruk ligt op het opslaan van kennis. Vaardigheden als ervaren, voelen, beleven, compassie en dankbaarheid spelen daarbij nog steeds een onderbelichte rol.” Blüm vervolgt: “Dat klopt niet in mijn ogen. Wat als we kinderen leren gezonde afstand te nemen van onze gedachten en het bewust ervaren blijven ontwikkelen? Door bewust te kijken, luisteren en voelen, met aandacht voor emoties, leren we keuzes maken die goed zijn voor onszelf en onze omgeving.” Belangrijk dus om hier aandacht aan te besteden. All Happy Schools biedt deze unieke mogelijkheid gratis aan voor scholen. “Ik wil graag een beweging op gang brengen, een community bouwen waarbij mensen van elkaar kunnen leren en elkaar stimuleren op dit gebied. Zo bouwen we samen aan een happy next generation”, vertelt Blüm enthousiast.

Mindfulness = ontspanning en verbinding

De kern van de opdrachten is gebaseerd op mindfulness. Het positieve effect daarvan op zoals volwassenen als kinderen is onmiskenbaar groot, dat is ruimschoots bewezen. Het vergroot de aandacht én het inzicht in de eigen innerlijke wereld en het eigen geluk. Blüm: “Met meditatie en mindfulness kun je zorgen voor een algeheel gevoel van ontspanning en het leren focussen op wat goed is voor jezelf.” Onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet alleen een positieve uitwerking heeft op het lichamelijke en mentale welzijn van kinderen, maar ook op de onderliggende executieve functies die voorwaardelijk zijn voor leren. Voor de klas als geheel betekent mindfulness meer verbinding met elkaar, waarmee een belangrijke voorwaarde voor een positief leerklimaat wordt geschept.

Landelijke challenge

Met de landelijke All Happy Schools Challenge in november a.s. kunnen kinderen in de midden- en bovenbouw en leerkrachten van het basisonderwijs hier op laagdrempelige manier én gratis kennis mee maken. Dit kennismaken wordt onmiddellijk omgezet in doen. Door vier weken achtereen gezamenlijk een korte mindfulness opdracht uit te voeren kan de hele klas dit ervaren en delen. Met elkaar en met alle andere scholen die mee doen. Blüm: “De eerste scholen hebben zich al aangemeld! Heel gaaf om te merken dat hier ook echt behoefte aan is.” Als ouder thuis met kinderen aan de slag met de Challenge kan ook. Meer weten of direct aanmelden? Ga naar www.allhappyschools.com

//Einde bericht

Bron: All Happy Schools

Dit is een origineel persbericht. EZPress® News Distribution BV. www.ezpress.eu

Datum: maandag 16 juli 2018, 08:26
Bron: EZPress Gezondheid
Categorie: Wetenschap
Tags: Amsterdam, Noord-Holland

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry