Minister Van Nieuwenhuizen zet in op veilig verkeer

07/12
De Nederlandse wegen behoren tot de meest intensief gebruikte wegen en de meest veilige wegen er wereld. Toch is het aantal ernstig verkeersgewonden in 2016 met 0,5% gestegen naar 21.400. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil deze trend keren. Het aantal verkeersslachtoffers moet omlaag. De minister zet in op een aanpak met een slimme combinatie van maatregelen. Denk aan campagnes, maatregelen om de weg in te richten en technische oplossingen. Indien nodig worden regels aangepast.

Rond 1970 vielen er meer dan 3000 doden in het verkeer. Sinds het begin van deze eeuw is het aantal verkeersdoden gehalveerd. In 2016 stagneerde de daling. In 2016 waren er 629 verkeersdoden en 21.400 ernstig verkeersgewonden. Het ministerie pakt samen met maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven een groot aantal van de acties uit het verkeersveiligheidsmanifest op.

Wetsvoorstel en campagne in de maak

Appen en bellen achter het stuur vormen een steeds grotere zorg. Dat je niet één oog op de weg en één oog op je telefoon kunt houden, weet vrijwel iedereen. Toch is de verleiding om te appen of te bellen groot. Zowel in de auto als op de fiets.

Het ministerie werkt samen met meer dan 40 andere organisaties aan veilig gebruik van smartphones in het verkeer. Met technische oplossingen en lespakketten stimuleren de organisaties het gewenste gedrag. Het ministerie presenteert in 2018 een nieuwe campagne.

Uit onderzoek blijkt dat er veel draagvlak voor een verbod op appen op de fiets. Tegelijkertijd geeft het onderzoek van VeiligheidNL aan dat appen op de fiets maar in een beperkt aantal gevallen mede oorzaak is van een ongeval. Een verbod moet helder en handhaafbaar zijn. Het ministerie overlegt daarover met Openbaar Ministerie, Politie en Raad van State. Een concreet wetsvoorstel wordt in 2018 verwacht.

Nieuwe aanpak verkeersveiligheid

Het verkeersveiligheidsmanifest vormt ook waardevolle input voor het nieuwe Strategisch Plan Verkeersveiligheid dat eind 2018 verschijnt en dat het ministerie samen met gemeenten, provincies en de organisaties achter het manifest maakt. Een aanpak waarmee we de risico’s beter in kaart brengen en met concrete maatregelen aanpakken.

Datum: donderdag 7 december 2017, 07:00
Bron: Rijkswaterstaat
Categorie: Weer en Verkeer

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry