Ernstige smog in India en Pakistan

23/11
2017
In de straten van Pakistans tweede stad Lahore en het Indiase New Delhi begint het zicht de laatste dagen weer heel geleidelijk wat te verbeteren, maar verder dan een armlengte kun je op sommige plekken dan nog steeds niet kijken. Net ten zuiden van het Himalayagebergte heeft een uitgestrekt gebied van Pakistan tot over noordelijk India en tot bijna in Bangladesh te maken met zeer dichte smog, die ernstige gevolgen voor de gezondheid heeft en zelfs dodelijk is. Grootste boosdoeners zijn het seizoen-gerelateerde stof dat door droogte in de lucht hangt, luchtvervuiling door verkeer en industrie, maar ook door ‘crop burning’, ofwel het verbranden van landbouwgrond, zodat alles klaargemaakt kan worden voor een mogelijke tweede oogst van het jaar.

In delen van Azië is smog bijna dagelijkse realiteit geworden. Mensen dragen mondkapjes, zoals wij iedere dag onze jas aantrekken. Regelmatig is de lucht zo vervuild, dat je amper één of twee meter zicht hebt en het buiten ondraaglijk is voor mensen met longproblemen… en eigenlijk voor iedereen. Vooral in (grote) steden is buiten zijn voor veel mensen momenteel ondraaglijk.

Niet alleen China
Vaak denken we bij ernstige smog of luchtvervuiling aan China, maar ook elders in Azië wordt de luchtkwaliteit steeds slechter. In delen van India en Pakistan is nu bijvoorbeeld ook al bijna een maand sprake van ernstige smog. Begin november kwamen de eerste serieuze berichten vanuit die omgeving en er is sindsdien weinig veranderd. De dikke laag smog is nog steeds goed te zien op de satellietbeelden uit die gebieden en de luchtkwaliteit is er sinds 1999 niet meer zo slechts geweest.

Slechte luchtkwaliteit
De luchtkwaliteit kan worden gemeten aan de hand van de concentratie fijnstof (PM 2,5 en PM 10) die in de lucht aanwezig is. In de eerste week van november schoten de fijnstofwaarden in de Indiase hoofdstad dit jaar omhoog tot bijna 1000, tegenover de aanbevolen limiet van 60 microgram. En de luchtvervuiling wordt er volgens het WMO (World Health Organisation) ieder jaar erger. Nog steeds staat China op nummer 1 als zijnde meest dodelijk land door luchtvervuiling, maar India staat er vlak achter op nummer 2. Wereldwijd sterven er jaarlijks 3 miljoen mensen door het inademen van o.a. fijnstof, waarvan de meerderheid (rond een miljoen) dus in China en (honderdduizenden in) India.

Crop burning
Door het gunstige klimaat in onder andere het noorden van India en Pakistan kunnen boeren niet 1 maar 2 keer per jaar oogsten. Om het land weer optimaal te maken voor verbouwing wordt het in de brand gestoken, waarna de tweede ronde van start kan gaan. De rook die hierbij op zeer grote schaal vrij komt, wordt gemengd met de al vervuilde lucht en blijft bij weinig of nauwelijks wind ‘gevangen’ aan de zuidzijde van het Himalaya-gebergte. Om dit probleem op zijn minst een beetje op te lossen, zullen de regeringen aldaar het verbranden van landbouwgrond en ook het verbranden van vuilnis moeten verbieden, maar dan moet er wel een alternatief zijn voor zowel India als Pakistan.

Gevolgen
Tot nu toe heeft de smog in India geleid tot gesloten scholen, geen bouw- en sloopwerkzaamheden, het verbieden van op diesel werkende generatoren , behalve in bijvoorbeeld ziekenhuizen, en het (tijdelijk) sluiten van vervuilende energiecentrales. Eén van de zwaarst vervuilende energiecentrales van India, in Badarpur, zal tot ten minste 31 januari 2018 gesloten blijven. Ook worden de straten in met name steden schoon- en natgemaakt en wordt mensen aangeraden om thuis te werken, zodat ze niet de straat op hoeven.

Wanneer trekt het weg?
Hoewel de situatie de afgelopen dagen wel een klein beetje is verbeterd, is er nog niet echt uitzicht op grootschalige verbetering. Van de wind hoeven ze het voorlopig namelijk niet te hebben en veel regen valt er ook niet. Binnenblijven dus en afwachten…

Datum: donderdag 23 november 2017, 15:45
Bron: Meteo Consult
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Bangladesh, China, Delhi, India, Lahore, Pakistan

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry