November, het gladheidsseizoen gaat van start!

01/11
Volgende week wordt het iets kouder en krijgen we waarschijnlijk te maken met de allereerste gladheidsperikelen. Stalen en houten bruggen koeler sneller af, waardoor die als eerste in aanmerking komen voor een strooiactie met zout. De wegen hebben echter nog aardig wat bodemwarmte in zich, waardoor het daar vooralsnog niet zo’n vaart mee zal lopen.

MeteoGroup Nederland verzorgt de gladheidsverwachting voor vrijwel alle Nederlandse gemeenten en provincies. Ook voor havenbedrijven, enkele vliegvelden en voor bijvoorbeeld pretparken maken wij gladheidsverwachtingen. Er zijn eigenlijk vier categorieën qua service die we leveren. Of we sturen alleen data op, maar het is ook mogelijk dat we een datapakket leveren en dat de klant vrij is om ons op te bellen bij vragen. Een uitbreiding op dat pakket levert vervolgens reguliere belletjes op van gladheidsmeteorologen naar de klant toe, waarbij ze direct worden geïnformeerd bij winterse neerslag of bij een verandering in de verwachting. Ook verzorgen wij de bewaking op basis van gladheidsmeldsystemen (GMS). Bij specifieke klanten is er een GMS geïntegreerd in het wegdek, waardoor we precies kunnen aflezen hoeveel zout er nog ligt, hoe snel het wegdek afkoelt, hoe vochtig het wegdek is en wat de bodemwarmte is onder het wegdek. De combinatie van deze kennis met de gladheidsverwachting zorgt ervoor dat er precies genoeg zout wordt gestrooid. Te vaak strooien is zeer kostbaar en bovendien ook niet goed voor het milieu.

Stalen brug het koudst
Een gladheidsmeteoroloog heeft niet alleen kennis van de weersverwachting en het zoutgehalte, maar moet ook sterk rekening houden met de wegomstandigheden. Een stalen brug koelt snel af, omdat er geen bodemwarmte onder zit. Dat geldt eveneens voor een houten brug en ook beton heeft weinig warmtecapaciteit. Elk jaar zien we dan ook dat de bruggen het eerst gestrooid worden. Het zou goed kunnen zijn, dat we volgende week al verwachtingen uitgeven aan onze gladheidsklanten, voor het strooien van enkele specifieke bruggen.

Rood versus zwart asfalt
Vervolgens krijgen we te maken met dijkweggetjes, op/afritten van snelwegen en fietspaden. Een dijkweg ligt hogerop en raakt sneller zijn bodemwarmte kwijt naar de zijkanten en naar boven toe. Fietspaden liggen vaak in de schaduw waardoor ze sowieso al kouder zijn overdag. Het dunnere asfalt is meestal roodgekleurd en rood asfalt is ongeveer 0,1 tot 0,3 graden kouder dan zwart asfalt. Ook klinkers koelen snel af, die liggen direct op zand en verliezen zo vlug hun warmte. Verder kan er wel zout gestrooid worden, maar het zout moet ook gemengd worden. Verkeer is daarin cruciaal. De autobanden mengen het zout, waardoor het goed verspreid wordt op de weg. De dunne fietsbandjes maken dat lastiger.

ZOAB versus DAB
Voor MeteoGroup is het gladheidsseizoen nu van start gegaan. Er worden extra gladheidsmeteorologen ingeroosterd. In het geval het plots breed opklaart, staan wij klaar om onze klanten te waarschuwen. Zo krijgen al onze klanten verschillende keren per dag een weerbericht dat specifiek gericht is op gladheid. Belangrijk is niet alleen het verschil tussen fietspaden, bruggetjes en wegen. Ook het type asfalt op een snelweg is van groot belang. Zo zit er in ZOAB-asfalt (Zeer Open Asfalt Beton) veel lucht. Dat zorgt ervoor dat de bodemwarmte gemakkelijker door het asfalt heen kan verdwijnen. ZOAB-asfalt is gemiddeld dan één graad kouder dan DAB-asfalt (Dicht Asfalt Beton). Mocht zout gestrooid worden op ZOAB-asfalt, dan is er meer zout nodig. De zoutkorrels blijven er namelijk niet goed op liggen, ze verdwijnen in de luchtgaatjes in het asfalt. Bij ouder ZOAB-asfalt zijn de luchtgaatjes vaak een beetje dichtgeslibd met vuiligheid, waardoor ouder ZOAB weer minder snel afkoelt dan nieuw ZOAB.

Extra ogen op de verrassingsplekjes
Ook zijn er elk jaar weer verrassingsplekjes. Zoals bijvoorbeeld plaatsen met nieuw ZOAB, maar ook fietspaden waar een rij bomen of een gebouw naast is geplaatst. Of is weggehaald. Op een weg met een lengte van 1 kilometer kunnen er soms temperatuurverschillen voorkomen van 4 of 5 graden. De gladheidsmeteorologen kennen die specifieke situaties en anticiperen daarop. En of het nu een zachte of een koude winter wordt, in Nederland hebben we elke winter wel te maken met gladheid.

Bron: MeteoGroup

Datum: woensdag 1 november 2017, 07:00
Bron: Meteo Consult
Categorie: Weer en Verkeer
Tags: Houten, Utrecht

Gerelateerde berichten:

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.


Website by Web Chemistry